dinsdag 11 januari 2022

ik lees ... In de ban van de ring - J.R.R Tolkien


Ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
Mijn smaak in boeken is erg breed, literatuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat mijn wel aanspreek wat je op de achterkant leest. 
Boeken van een bepaalde schrijver of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
Boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewone op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
Een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
Een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apparaat met van die digitale boeken, dat is niks voor mij.
O ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.

#22in2022
En dit jaar doe ik mee aan een online challenge. 
De bedoeling van deze challenge is dat je in 2022 22 boeken gaat lezen en ik heb deze uitdaging aangenomen.
De voorkeur is voor nieuwe boeken of boeken die je al heel lang heb liggen en nog niet gelezen hebt, maar het herlezen van boeken is ook geen probleem. 
Via het Instagram account deel ik met jullie welk boek ik heb gelezen, wanneer ik ben begonnen en wanneer het uit was, en de hoeveelste boek het is wat ik heb gelezen.
Maar ik zal regelmatig ook wel een update doen hier op het weblog bij ik lees ...  
Het boek van deze maand is er eentje die ik herlees en als eerste op de lijst staat voor de challenge. 

In de ban van de ring 
J.R.R. Tolkien

samenvatting
De Hobbit Frodo Balings krijgt van zijn oom Bilbo Balings een gouden ring. 
Dit blijkt een magische ring te zijn die grote macht in zich draagt. De Ring is gesmeed door Sauron, de vertegenwoordiger van al het kwade in Midden-aarde. Sauron kan alleen verslagen worden als de Ring wordt vernietigd. 
Dit laatste kan enkel gebeuren in het vuur van de Doemberg, waar de Ring ook door Sauron gesmeed werd.
In Rivendel wordt tijdens de raad van Elrond besloten dat de Ring vernietigd moet worden. 
Frodo is bereid om de Ring naar de Doemberg te brengen. Rondom Frodo wordt een reisgezelschap gevormd dat hem zal helpen zijn doel te bereiken: de hobbits Sam, Merijn en Pepijn, de elf Legolas, de tovenaar Gandalf, de dwerg Gimli en de mensen Boromir en Aragorn. 
Het 'Gezelschap van de Negen' neemt het vanaf nu op tegen de Nazgûl, de Negen Ruiters, tegen Saruman, die het hoofd van de orde der Tovenaars was, en tegen Sauron zelf en diens dienaren. 
Samen trekken zij naar het zuiden, waar Frodo's eindbestemming ligt. 

De vertelling begint in de Gouw en doorkruist hierna heel het westen van Midden-aarde tot aan het vijandelijke land Mordor. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van de hobbits Frodo Balings, Sam Gewissies, Meriadoc Brandebok en Peregrijn Toek en vanuit het perspectief van de Doler Aragorn, de Dwerg Gimli, de Elf Legolas en de Tovenaar Gandalf.

taal: Nederland
bindwijze: hardcover 
verschijningsdatum: december 2000  
aantal pagina’s: 1401 
categorieën: literatuur & romans, fantasie en sciencefiction, fantasie boeken, klassiekers 

J.R.R. Tolkien
John Ronald Reuel Tolkien werd geboren op 3 januari 1892 te Bloemfontein, Zuid-Afrika. 
In een hol onder de grond woonde een hobbit... 
Deze woorden schreef hij in 1928 op het onbeschreven eindexamenblad van een van zijn studenten. Het boek dat Tolkien over deze hobbits schreef was het begin van zijn wereldberoemde magnum opus, dat na vijftig jaar nog steeds als zowel het begin als het hoogtepunt van het fantasie-genre wordt beschouwd: In de ban van de Ring.

Het verhaal begon als een vervolg voor Tolkiens eerdere boek De Hobbit (1937), maar groeide uit tot een veel groter werk.
Hoewel het werk tegenwoordig algemeen bekend is als een trilogie, werd het verhaal door Tolkien oorspronkelijk als één geheel beschouwd.
Toch is het verhaal in dit boek ook opgedeeld in 3 boeken zoals we het ook kennen in de uitgebrachte trilogie van de films: The Fellowship of the Ring (de reisgenoten), The Two Towers (de twee torens) en The Return of the King (de terugkeer van de koning) door regisseur Peter Jackson.
Hij verfilmde versie van De hobbit eveneens in drie delen: An Unexpected Journey, The Desolation of Smaug en The Battle of the Five Armies.
Maar het boek is daar in tegen gewoon één verhaal.
Van De hobbit heb ik 2 boeken, de filmedietie en een heel oud kleiner boekje wat ik ooit op een rommelmarkt heb gevonden. Maar beiden verhalen zijn in beiden boeken het zelfde.
In dit boek van 'in de ban van de ring' vind je ook nog extra's zo als een uitleg over de verschillende families van de hobbits, dwergen, elfen en mensen. En een uitgeschreven tijdlijn door de jaren heen waarbij ook al een stuk van de geschiedenis is terug te lezen zo als we die kennen van The hobbit verfilming.

Dit boek is kreeg ik korte na dat het in December 2001 is uitgebracht. 
Ik kreeg het voor mijn verjaardag in Januari 2002, mijn dochter was net een paar weken oud en dit boek was zeker erg welkom.
Ik heb er toen ergens rond de 3 maanden overgedaan voor ik het had uitgelezen. 
Inmiddels is mijn dochter 20 jaar en ben ik weer begonnen om dit boek te lezen. 
Mede omdat het in 2021 20 jaar was dat de eerste film van Lord of the Rings uit kwam, leek mij het wel een mooie moment om dit boek opnieuw te gaan lezen. 
Ik ben er in begonnen op 25 December, eerste kerstdag (2021). 
Hoewel ik het in de eerste instantie in zijn geheel wilde lezen denk ik dat ik het toch ga opdelen naar de 3 boeken zo als we het kennen. 
Voor de lees-challenge #22in2022 zal ik het wel gewoon rekenen als één boek. 

waar te koop
Hoewel ik dit boek al ruim 20 jaar heb is het nog steeds verkrijgbaar. 
Bij Bol.com kun je dit boek nog steeds vinden, je betaald er dan wel rond de 40 euro (+verzendkosten) voor. 
Tweedehands is het ook verkrijgbaar vanaf 10 euro maar de staat is dan niet altijd even netje en goed meer. 
Natuurlijk zijn er ook losse delen van de boeken verkrijgbaar als The Fellowship of the Ring, The Two Towers en The Return of the King. 
Je betaald dan ongeveer 20 euro per deel en vaak zijn dit kaften van de film editie’s. 

En als je heel veel mazzel heb, zo als mijn dochter, dan kan je misschien ergens nog wel een oude druk in het Engels vinden voor een zacht prijsje. 
Nee, ze leest het niet maar vond het wel grappig om te hebben tussen haar Engelse boeken in haar boekenkast. 

tot het volgende blog ...  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...