dinsdag 27 augustus 2019

geloof en politiek geeft altijd gedonder!

sinds de nieuwe wet over de gezichtsbedekkende kleding zijn er al de nodige gebeurtenissen geweest.
of het ook allemaal terecht is? nee, zeker niet!
het meldpunt Islamofobie vindt de invoering van het boerkaverbod 'zorgwekkend'. ze zijn niet zozeer bang dat er veel boetes worden uitgedeeld maar ze zijn wel bang voor de neveneffecten. 
de agressie tegen vrouwen neemt toe. de wet wordt misbruikt om agressief te worden tegen moslimvrouwen, ook tegen vrouwen die een hoofddoek dragen. 
ze kregen in de eerste week van augustus, toen de nieuwe wet van kracht ging al meldingen binnen van door het hele land van moslima's die hier last van hebben.


vrouwen hebben te maken met fysiek geweld, vooral door blanke mannen. 
maar ze horen ook verhalen van vrouwen die niet welkom zijn bij bijvoorbeeld een museum omdat ze gezichtsbedekkende kleding dragen of genegeerd worden bij een bushokje.
een verhaal wat ik heb gehoord, vond ik ronduit beschamend en respectloos.
tijdens een ontbijtje bij de Hema in Eindhoven kwam een vrouw op een moslim vrouw af, en ze werd agressief en wilde haar niqab aftrekken. gelukkig deed het personeel van de Hema er wat aan en kwam haar helpen en de vrouw werd weggehaald.

de nieuwe wet die eerder deze maand in ons land is ingegaan is teleurstellend. 
vanuit de Nederlandse regering denk je toch dat er een bepaald denkvermogen is maar politici laten zich leiden door ongeleide projectielen die een mening hebben gevormd door de gebeurtenissen rond het geloof van de Islam.
dat die wet er is gekomen, valt mij zwaar en vies tegen.
Nederland, het land van de vrijheid, ja als je blank bent dan misschien wel maar anders val je buiten de boot.
een man mag in Nederland wel met hoge hakken en transgenderpruik over straat, hoewel we daar soms ook nog negatief over zijn, even terug denken, dat de nieuwe wet in ging toen we in die week Pride Amsterdam hadden.
tijdens deze week roepen we nog keihard dat iedereen mag zijn die hij of zij wil zijn en met wie ze willen zijn. en zich mogen kleden zo als ze dat zelf willen. maar een niqab dragen vanwege je identiteit mag niet meer overal. waarom is de één zijn keuze dan wel geoorloofd en andere niet? 

ik ben er "heilig" van overtuigd dat het feit dat ik als Nederlandse vrouw schrijf over dit en een soort verdediging hou voor vrouwen die volgens hun geloof zich kleden, bij vele verkeerd valt en er genoeg kritiek komt.
maar voor elke cultuur en gebruiken geldt dat je er "rotte appels" tussen heb zitten en die verpesten het voor de mensen met alle goede en vriendelijk bedoelingen. 
die zien we niet meer door al die negatieve berichten.
Wilders kondigde via Twitter aan dat zijn partij zich nu hard wil maken voor het verbieden van andere verhullende kleding: "nu het boerkaverbod is ingevoerd kunnen we ons gaan inzetten voor de volgende stap: een hoofddoekverbod in NL."  als dus zijn eigen woorden.
en dit soort uitspraken vindt ik dan meer bedreigend als de vrouw in haar boerka.
mijn gedachten gang over Wilders en waar ik hem bijna mee zou wil vergelijken zal ik niet openbaar schrijven, gebruik je fantasie maar en bedenk zelf maar waar ik op doel.


nee, ik schaam mij als Nederlander voor het gedrag van mijn landgenoten.
hoe ze handelen en praten over mensen die een niqab of boerka dragen.
maar tijdens Pride Amsterdam wel verschillende plaatsjes en teksten delen over vrijheid van liefde enzo.
hoe schijnheilig we zijn als het met geloof te maken heeft. ik weet er alles van, ik woon op zo een klein christelijk dorp, waar mensen achter je rug om een wijzende vinger en  mening over je hebben, zonder enige inhoud te kennen van mijn leven.
maar in tussen wel met de ene hand op de bijbel lopen te schreeuwen en met de andere hand op plekken zitten waar ze ook niet thuis horen.
maar ja scheiden is iets wat volgens de bijbel niet kan of mag, nee, vreemd gaan wel dan?
nee, ik ga niet naar de kerk maar zit soms wel te lezen uit de bijbel. tja, dat verwachten mensen dan weer niet van mij.

nee, de vrijheid die we vieren heeft te veel haken gekregen dat het vieren van vrijheid bijna misleiden is geworden.
Nederland is niet meer zo als Nederland ooit is geweest.
Nederland heeft de neigingen om net als Trump dingen te gaan schreeuwen en je als Nederlander soms moet schamen dat het dan maar weer kan in Nederland.
maar helaas is ook dat Nederland.

tot het volgende blog ...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#79

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...