dinsdag 25 april 2017

#TBM #8 ... uit de oude doos!

één keer per maand is dit onderdeel op het weblog te vinden.
wie kent het niet ... een foto op instagram of facebook misschien zelfs op twitter met daar bij de #tbt?
dit staat voor Trough Back Thursday. waarom donderdag? geen idee.
maar dat bracht het idee van #TBM : Trough Back Memories, oftewel een foto waar ik een leuke herinnering aan heb of gewoon een leuk moment met een grappige verhaal, maar het kan ook iets triest zou kunnen.
let op! mochten er gezichten van persoon opstaan kan ik deze bewerkt hebben zo dat ze niet zichtbaar meer zijn. dit i.v.m de privacy van deze mensen.

Koninginnedag
sinds 2013 is het hier in Nederland geen Koninginnedag meer maar Koningsdag.
dit door de troonverandering die toen plaats vond.
we hebben immers geen koningin maar een koning.
en op deze dag wordt de verjaardag van onze koning gevierd.
de koning en zij gezin trekken dan het land in waar ze een bezoek brengen aan 1 of 2 dorpen of steden, maar op alle plaatsen in Nederland wordt wel wat gedaan om deze dag met hem mee te vieren.
aankomende donderdag, 27 april, is het weer de dag dat we deze Koningsdag vieren.
de foto is van heel wat jaren geleden, ik denk dat ik hier een jaar of 6 ben.
toen was het dus nog Koninginnedag, een dag waarop je naar school ging en met ze alle naar een verzamelpunt ging waar muziek werd gespeeld en waar je liedjes zong.
daarna waren er op de verschillende scholen spelletjes die werden gespeeld.
in de dagen er voor werd er al geoefend op de liedjes die werden gezongen en je maakte een feestelijk muts.
in de middag waren er soms ook nog andere dingen te doen, die je kon doen met je ouders en andere familieleden.
ook werden er soms van die rommelmarkten gehouden, dit gebeurd in sommige plaatsen nog steeds.
persoonlijk vindt ik dat de activiteiten zijn afgenomen de laatste jaren.
ik denk dat mede komt omdat deze dag samen valt met de mei vakantie, die ruim 2 weken duurt.
sommige mensen gebruiken die dagen dan om met het gezin op en korte vakantie te gaan.
wat ook wel mee kan spelen is dat het programma van deze dag bijna standaard ieder jaar word herhaalt. de spanning is er af en het word een beetje saai.
ik hoef er de deur niet voor uit omdat de kids en de muziek hier altijd recht voor me deur staat, het verenigingsgebouw waar ze verzamelen is hier aan de overkant.
uitslapen is er dus niet bij op deze dag. niet dat het uit maakt, me innerlijke klok word meestal toch wel wakker rond een uurtje of half zeven.
als ik kijk naar hoe het vroeger werd gevierd en nu, dan is het een stuk minder geworden.
voor de meeste mensen is het een vrije dag en ze zoeken zelf wel op wat ze die dag willen doen.
ik hou het meestal lekker op de bank waar een live verslag is te volgen van de koning en zijn gezin.
kopje koffie en de wel bekende oranje tom pouce erbij. dit jaar doen we dat weer maar we slaan de tom pouce over, we willen kwarktaart voor die dag maken.
in de middag wil ik nog wel eens een kijkje nemen op de koningsmarkt, waar je van alles kunt vinden op te kopen maar meer dan dat doe ik ook niet meer.
me dochter en ik willen die middag sushi gaan maken en dan lekker smikkelen met netflix erbij.
zo als de meeste is het voor mij en me dochter gewoon een vrije dag, winkels zijn gesloten, zoals zondag maar dan met een feestelijk randje.


dit was voor deze maand #TBM,  volgende maand weer een nieuw blog van dit onderdeel.
tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...