vrijdag 8 juni 2018

baarmoederhalskanker zelfafname test

baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en de 60 jaar.
door er vroeg bij te zijn kan baarmoederhalskanker worden bestreden.
misschien heb jij (als je in Nederland woont) al wel eens zo een brief gehad? een uitnodiging waar mee je naar je huisarts kan om een uitstrijkje te laten maken.
vanuit het bevolkingsonderzoek, een onderdeel wat onder ministerie van volksgezondheid,welzijn en sport valt, doet dit om te zien of jij het risico kan hebben om deze vreselijke ziekte te krijgen.
dat hangt van een aantal factoren af, er word in een laboratorium gekeken naar de risico's van humaan papillomavirus (HPV).
zit HPV in jouw uitstrijkje dan gaan bekijken naar het aantal afwijkende cellen.
HPV is het virus wat op lange termijn baarmoederhalskanker kan veroorzaken.
vrouwen die aan dit onderzoek hebben meegedaan weten daarom snel of zijn wel of niet kans hebben op baarmoederhalskanker.
en wordt er bij jouw HPV gevonden, dan kunnen ze gelijk overgaan naar de zorg die jij nodig hebt.

mocht je je afvragen waarom ik hier nu over schrijf: het is belangrijk!
5 jaar geleden kreeg ik me eerste uitnodiging en heb toen niet mee gedaan. ik had wel een goede reden, mijn vader was net in die zelfde week dat ik die brief kreeg overleden aan de gevolgen van kanker (sarcoom). mijn hoofd stond er even niet zo na om me er in te verdiepen.
nu kreeg ik weer een brief, en nu wil ik wel er aan meedoen. niet omdat mijn vader aan kanker is overleden maar gewoon voor de zekerheid.
in de familie hebben we toch wel een geschiedenis van kanker, er zijn er die er door zijn overleden maar ook die het hebben overwonnen.
ik vind het dus voor mezelf wel belangrijk om te zien of ik het HPV risico heb.
en ik ben er open in. omdat het niet iets is waar je je kop voor in het zand moet steken maar open en bespreekbaar moet maken.

nu moet ik toegeven dat het idee om bij me huisarts zo een uitstrijkje te laten maken mijn niet erg aantrekt.
maar sinds 2017 is het onderzoek vernieuwd. oké, het onderzoek is gewoon het zelfde maar je hoeft er nu niet meer voor naar je huisarts, als je dat niet zo fijn vind net als ik.
heb jij een brief gehad en je doet er niks mee, dan krijg je sinds 2017 een herinnering hier over maar ook de mogelijkheid om een zelf afname test te krijgen.
je kan deze ook gelijk al aanvragen als je je brief krijgt, dat heb ik dus gedaan.
dan krijg je dit pakket thuis gestuurd.
hiermee kun je zelf een uitstrijkje maken wat je opstuurt.
als je dit heb gedaan moet je binnen een week het opsturen!
en dan krijg je binnen 3 weken de uitslag.
je huisarts krijgt deze uitslag niet, dit vanwege
de privacywet. hij heeft het onderzoek niet gedaan, vandaar.
meer over de zelf afname test kan je vinden op:

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker/Zelfafnameset

er is best veel informatie om te lezen en omdat allemaal in een blog te verwerken wordt wat veel.
ik heb dus afgelopen week deze test gedaan en opgestuurd.
nu is het afwachten, ben ik bang? nee, eigenlijk niet.
om eerlijk te zijn zou het me niet verbazen als er HPV wordt gevonden, denkend aan de geschiedenis van mijn familie lijkt me dat ook logisch.
is het niet zo dan valt het alleen maar mee, maar is het wel zo ... dan ben ik er misschien vroeg bij om gelijk aan verder uitspreiding te voorkomen.
mij dochter vind het allemaal eng, ik snap het wel. bang dat ze iets vinden en dan?
maar het is wel belangrijk dat het wordt gedaan en onderzocht, kanker is een verschrikkelijke verwoestende ziekte, ik heb het van dichtbij mee gemaakt en als je de mogelijkheid krijgt om in een vroeg stadium als vast te stellen of jij een risico hebt dan zeg ik doen.
misschien ergens heb ik toch wel angst, nu ik er zo over schrijf. wat als ze het wel vinden? ik heb de gevolgen gezien en meegemaakt van kanker, mijn dochter ook, en dat is denk ik de reden dat ze het eng vindt. bang dat moeder het heeft en wat als ze mij zou verliezen?
zo veel wat in je hoofd komt en voor nu moeten we het even los laten.
laat je testen als je de kans krijgt! niet alleen voor jezelf maar denk ook aan de mensen rond je?
waarom zou je met je leven spelen als het om kanker gaat, terwijl je deze mogelijkheid hebt om iets meer zekerheid te krijgen en mocht het niet zo positief uit vallen dan krijg je gelijk de zorg toegewezen die je nodig hebt.
steek je kop niet in het zand als het om kanker gaat! sta op en maak je sterk tegen kanker!

ik zal jullie laten weten in een update hoe de uitslag was.
tot het volgende blog ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...