we leven in een tijd dat we bijna een zijn geworden met onze laptop, tablet of telefoon.
als je uit eten gaat maken we allemaal we even gauw een foto voor op onze sociaal media, ik maak maar daar ook schuldig aan.
daarom eens wat anders als die dingen of een avondje bank hangen, gezellig een spelletje spelen.
deze maand heb ik gekozen voor piratenkaarten.
en de kaarten die ik er voor gebruik maken het helemaal duidelijk!
piratenkaarten lijkt in bepaalde opzichten veel op het kaartspel pesten.
piratenkaarten
het doel van dit spel is om als eerste al je kaarten kwijt te spelen, zo win je deze strijd.
dit spel kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers.
- we beginnen met de kaarten te schudden.
- iedere speler krijgt 4 kaarten.
- de rest van de kaarten word op een stapel op de tafel gelegd met de voorzijde naar beneden.
- de bovenste kaart van deze stapel wordt omgedraaid en is de start kaart van het spel.
- de speler die als eerste is maak op deze kaart een kaart van zichzelf leggen mits deze aansluit op de kleur, cijfer of het symbool overeenkomt.
- kan je niet pak je een kaart van de stapel en is de volgende speler aan de beurt.
- als je je laatste kaart heb Moet je dit laten weten door het te zeggen. vergeten? twee extra kaarten bij pakken!
op deze wijze speel je tot op één na iedereen zijn kaarten kwijt heeft gespeeld.
in het spel bevinden zich nog een paar actie-kaarten. dat zijn de volgende:
piratenvloek - 2 of 4 kaarten bij pakken.
op de kaart staat of je er 2 of 4 moeten pakken van de stapel. maar heb jij een kaart van piratenvloek in je hand dan mag je deze er op leggen en moet de gene na jouw de kaarten pakken.
is er een +2 neer gelegd en jij legt daar +4 op dan moet de gene dus 2+4 = 6 kaarten pakken.
toevallig ook een piratenvloek in je handen? mag er op en wordt opgeteld bij wat gepakt moet worden door de volgende.
stuurboord of bakboord - richting veranderen
met deze kaart verander de richting van het spel. speelde je met de klok mee dan draai je het om en ga je nu spelen tegen de klok of omgedraaid.
buiten strijd - beurt overslaan
lijkt me duidelijk, de volgende mag een rondje overslaan.
alle hens aan dek - kaarten wisselen
de speler die deze kaart weg legt mag zijn kaarten ruilen met een speler van eigen keuze.
let op! een ander kan minder kaarten heb dan jij maar geeft je niet de garantie dat je snel uit bent!
piraat aan de macht - kleur veranderen
deze kaart mag altijd worden weg gelegd, de speler die deze neer legt mag dan de kleur veranderen.
was het groen, dan kan dit rood worden, wat de speler zelf wil.
nu heb ik bij toeval een spel van piratenkaarten met de illustraties van pirates of the caribbean.
en ik kan me voorstellen dat niet iedereen ze heeft en ook niet meer kan aankomen.
neem dan een gewoon spel kaarten en spreek af welke kaart je voor wat laten spelen.
voorbeeld:
boer = piraat aan de macht, kies welke 2 symbolen, neem bijvoorbeeld harten en klaver.
vrouw = buiten strijd, kies wederom 2 symbolen, bijvoorbeeld schoppen en ruiten.
heer = alle hens aan dek, kies hier ook weer 2 symbolen, bijvoorbeeld schoppen en klaver
aas = stuurboord of bakboord, kies wederom 2 symbolen, bijvoorbeeld harten en ruiten.
voor de piratenvloek zou je kunnen voorstellen dat de 2 van harten en ruiten 2 pakken is en bij de 4 van schoppen en klaver 4 pakken.
dit is natuurlijk geheel naar eigen wens af te spreken. het spel kan net zo leuk zijn als je het zo speelt als wanneer je de kaarten zou hebben met de printjes van pirates erop.
dit spel is al wat jaren oud, komt uit de tijd dat de films van pirates uit zijn gekomen. dus het is misschien niet overal nog verkrijgbaar dan is het alternatief met de gewone speelkaarten een mooie oplossing.
ieder maand neem ik een spelletje onder de loep, gezellig met zijn alle om de tafel een spelletje doen.
toch gek dat de meeste mensen dit alleen doen met een stroomstoring omdat de tv of computer het niet doet. het kan zo leuk zijn om lekker ouderwets een spelletje te doen!
tot het volgende blog .....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten