zondag 21 januari 2018

Boek lezen onzin?

uit een onderzoek blijkt dat het percentage tieners dat minimaal 10 minuten per week boeken, kranten, tijdschriften en nieuwssites leest, in tien jaar tijd is gedaald van 65 naar 40 procent. 
onder jongvolwassenen (20 tot 34 jaar) daalde dat zelfs van 87 naar 49 procent. 
ook blijkt dat Nederlandse kinderen boeken lezen minder leuk vinden dan leeftijdsgenoten in het buitenland. 


wat maakt dat uit? is het niet gewoon iets van deze tijd? 
in de maatschappij wordt nog steeds veel waarde gehecht aan goed lezen en schrijven. 
we communiceren misschien wel meer dan ooit door online teksten uit te wisselen, maar met een sollicitatiebrief in apptaal maak je weinig kans. 
de onderzoeksmedewerker Bakker sloeg niet stijl achterover van de resultaten van het onderzoek wat het Sociaal Cutureel Planbureau deed naar het leesgedrag van Nederlanders. ontlezing is een trend die we al wat langer zien, dus dat dat door zou zetten was te verwachten. maar van de harde daling bij jongeren, zijn we wel geschrokken.
we appen ons suf, we zitten de hele dag op facebook en instagram en toch moeten we eigenlijk ook nog boeken lezen. 
het is wetenschappelijk bewezen dat boeken lezen goed voor je is zegt onderzoeksmedewerker Niels Bakker van de Stichting Lezen.

er is bijvoorbeeld veel werk in de kennis- en dienstensector, daar heb je leesvaardigheid echt nodig. 
natuurlijk leer je ook het een en ander in je opleiding maar lezen in je vrije tijd is heel waardevol.
lezers hebben een grotere woordenschat en zijn vaak succesvoller op school.
maar gaan onze lees- en schrijfvaardigheid dan toch ook vooruit dankzij andere vormen van communiceren? 
dat zou best kunnen, maar is nog nooit bewezen, aldus Bakker
het zou goed zijn als dat eens wetenschappelijk wordt onderzocht. 
misschien blijkt dan dat het nog wel meevalt met die achteruitgang, ook al lezen we minder boeken.
tot die tijd blijft het belangrijk dat we boeken lezen en ons best doen om kinderen te stimuleren boeken te lezen. 
en daar ligt een belangrijke taak voor ouders. 
kinderen die vroeger zijn voorgelezen, beginnen met een voorsprong in de taalontwikkeling op school. ze zijn beter in lezen en schrijven en vinden lezen vaak leuker.


5 voordelen van voorlezen:

  1. voorgelezen kinderen hebben een veel grotere woordenschat. 
  2. voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen van kinderen. 
  3. voorlezen doe je samen en dat bevordert de relatie tussen ouder en kind.
  4. kinderen leren hoe leuk het is om te lezen en gaan daardoor op latere leeftijd vaker zelf lezen.
  5. voorlezen voor het slapen maakt een kind rustig en stimuleert de nachtrust. 
op middelbare scholen kan er ook nog veel verbeterd worden.
op basisscholen zien we vaak dat kinderen tijdens lessen vrij mogen lezen. dat zou ook op middelbare scholen ingevoerd moeten worden, vindt Bakker. en nog een tip: maakt van boeken lezen thuis een gespreksonderwerp en stel vragen als: 'Welk boek ben je aan het lezen?' 'Waar gaat het over?' 'Wat vind je ervan?' 
ik persoonlijk weet niet wat ik zo gauw moet vinden van deze uitkomst.
ik lees me suf, dat als eerste, me stapel met boeken die ik nog wil lezen lijkt eerder te groeien dan kleiner te worden.
me dochter houdt niet van lezen, die is weer meer het type van instagram en whatsapp.
maar om te zeggen dat ze nu door niet of weinig te lezen slechter is met taal?
ik denk dat het wel meevalt. taal zit in meer dan alleen lezen.
en ongemerkt krijgen we meer te maken met lezen en schrijven dan we denken, misschien in een wat heden daags jasje gegoten maar lezen en schrijven is een rode draad door ons leven, zonder dat we het echt merken.

(bron: rtl nieuws)
tot het volgende blog ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten