donderdag 27 oktober 2016

hoe drink jij je koffie?

KOFFIE! ik ben er gek op en soms drink ik er veel te veel van maar ja, als ik eenmaal op drift ben met bijvoorbeeld schrijven dan gaat de koffie er zo makkelijk tussen door.
ieder land heft zo zijn eigen manier van koffie serveren, ik ben dus maar eens in de koffierecepten van de wereld gedoken en heb er een paar op rij gezet.


FRANKRIJK: CAFÉ AU LAIT
in Frankrijk beginnen ze dag met een kopje café au lait, oftewel koffie verkeerd. het kopje met warme melk en koffie is groot genoeg om je croissantje in te dippen.




ITALIË: ESPRESSO

de Italiaanse espresso wordt soms geserveerd met een druppeltje melk. Italianen drinken het kleine kopje koffie staande aan de bar.



IERLAND: IRISH COFFEE
Ieren zijn gek op deze cocktail van hete koffie, Ierse whiskey, suiker en slagroom.





MEXICO: CAFÉ DE OLLA
liefhebbers van kaneel zouden deze Mexicaanse koffie verslinden. de koffie wordt met kaneelstokjes bereid in aardewerken potten.







NEDERLAND: ZWARTE KOFFIE

een Nederlands kopje koffie wordt ook wel ‘bakkie troost’ genoemd, en is meestal zwarte koffie waar een koekje bij wordt geserveerd.
er zijn er ook die naar eigen smaak melk en suiker toevoegen.






er zijn nog veel meer mogelijkheden van koffie drinken.

VIETNAM: EIERKOFFIE 

deze vloeibare tiramisu wordt gemaakt van geklutste eidooiers, koffie, suiker en gecondenseerde melk.

GRIEKENLAND: FRAPPÉ

een frappé is een lekker mengsel van oploskoffie, koffiemelk en koud water.

OOSTENRIJK: WIENER MELANGE

de Wiener melange bestaat uit espresso en gestoomde melk, waar een beetje schuim of slagroom op komt. dit maakt het wat anders dan een traditionele cappuccino. 

DUITSLAND: PHARISÄER KAFFEE

deze Duitse koffie wordt gemaakt van koffie, rum en suiker. daarbovenop komt een lekkere dot slagroom.

MAROKKO: CAFÉ DES ÉPICES

deze krachtige koffie is een mengsel van sesamzaadjes, zwarte peper, nootmuskaat en koffiebonen.

zijn nog zo veel meer koffie variaties dat ik dit blog wel heel lang zou kunnen maken.
maar dat zou misschien wat veel koffie worden.
Ik zelf heb bij te veel koffie over een paar dagen dat me maag moeilijk gaat doen, het teken om even wat rustig aan te doen.
ik drink me koffie met melk en suiker, en hoe drink jij je koffie?

tot het volgende blog.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dingen die duurder zijn geworden in 2024

foto: Freepik Dat alles duurder wordt hoef ik je niet te vertellen.  Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is om alles op een rijtje te he...