maandag 4 januari 2016

keuze voor je toekomst

vandaag gaan de scholen weer van start en het humeur van me dochter is overduidelijk. geen zin om weer aan de slag te moeten.
ergens snap ik het ook wel,in dit 2de half jaar van de school moeten ze keuzes gaan maken voor de toekomst. welke richting ga je kiezen in de vakken die op jouw toekomst afstemmen?
de kant die nu met de vakken en beste cijfers over een komt heeft alles met economie, en dat is nou juist een kant die ze niet op wil. wel grappige dat de aanleg voor dit vakgebied van onze familiekant ook bij haar naar boven komt.
het hebben van een eigen zaak zit wel in de familie, vooral van mijn moeders kant,opa was fietsenmaker en  oma had een winkel met van alles en nog wat,een broer van haar deed iets met boodschappen-bakfiets(voor die tijd niks bijzonders), zelfs me eigen ouder hebben 2 verschillende zaken gehad. en ik heb ook wel de aanleg er voor maar schrijven is meer me ding.
en nu blijkt dus dat me eigen dochter ook die eigenschappen heeft maar er niet echt in verder wil.
zij wil graag de kanten op van acteren of iets met muziek. dansen is door de knie blessure geen mogelijkheid meer, en gelukkig slim genoeg om dat maar te vergeten.
hoewel ik er niet 100% achter sta dat ze de showbizz kant op wil zal ik haar er niet gelijk van tegen houden maar probeer haar wel een alternatieve kant op de krijgen, iets waar ze op kan bouwen.
er is geen garantie dat ze het zal maken in de showbizz dus als moeder zie ik graag een vangnet hangen. gelukkig begrijpt ze dat zelf ook. toch wel blij daarom.
het is ook lastig als je 13 of 14 jaar bent en je moet nu al bepalen wat je toekomst gaat zijn, niet iedereen weet al wat hij of zij wil.
ik heb altijd willen schrijven maar weet dat ik daar altijd mee kon werken, op me eigen manier.
ik wil niet onder contact dingen moeten doen, druk kan er voor zorgen dat je juist niks lukt.
en dat is nu ook, de druk om een keuze te maken is moeilijk voor me dochter.
ze snapt dat ze een vangnet moet hebben. je droom achterna jagen kan altijd nog maar je moet voor nu een betrouwbare bron maken. en dan komt ze uit op zorg, iets met kinderen.
maar dan is er een vak wat niet mee werkt in het cijfer en is het maar de vraag of je dan wel door kan met die keuze.
ik vindt het belachelijk dat een cijfer je de das kan om doen, je kan dit nog gaan optrek door extra je best te gaan doen.
ik heb geadviseerd geen keuze te maken nog, laat de school maar een gesprek met mij aan vragen wat ze nu moeten doen met de keuze voor haar toekomst.
maar het zal toch niet zo zijn dat een cijfer de boel gaat verpesten? mag hopen dat er iets ruimer gedacht kan worden voor er een keuze word gemaakt die je hele leven tekent.
school kan zo veel willen maar als me dochter iets niet wil dan doet ze het ook niet, iets wat haar interesse niet kan vangen doet ze ook niks voor.
de komende maanden zal er nog veel gesproken worden over de toekomst, en hoe belangrijk het ook is, ergens is het ook zielig dat je met die druk te maken heb.
ja, er zou meer tijd moeten zijn om na te kunnen denken maar helaas is die er niet dus goed denken en er over praten en hopelijk kan er dan een middel weg gekozen worden die alle partijen naar de zin maakt. de toekomst zal uit wijzen wat het gaat worden.
tot het volgende blog .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...