spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail.
onder deze term vallen ongewenste e-mails en reclameboodschappen op websites.
en ik denk dat jullie, net als ik die dagelijks in je email box hebben zitten.
vele internetgebruikers ergeren zich aan spam.
het verwijderen van die berichten kost veel tijd, en vaak nutteloos voor jouw om de moeite te nemen er naar te kijken.
ik zelf krijg regelmatig spam over hypotheken.
totaal nutteloos! ik woon in een huurhuis en voor zo ver ik weet betaal ik per maand huur en heb geen hypotheek nodig hier voor.
of wat ook voorkomt is dat ik mijn huidige hypotheek goedkoper kan oversluiten.
toch knap als dat kan, ik heb geen hypotheek!
of wat dacht je van deze: mails van zo gezegde mediums.
ze hebben een belangrijke boodschap voor mij.
nou als je echt zo helderziend bent dan had je allang kunnen zien dat dit soort mail ongelezen word verwijderd.
hoe goed ben je dan als medium?
spam is wat anders als phishing mails.
phishing mail probeert op verschillende manieren persoonlijk informatie van jouw te krijgen.
een voorbeeld hier van had ik met mij OV-chip kaart, een kaartje waar je geld op zet om met openbaar vervoer te kunnen reizen.
in de mail werd gezegd dat ik was vergeten uit te checken en geld te goed had.
ten eerste krijg je nooit mail als jij vergeet uit te checken en ten tweede, ik was niet weg geweest met bus of trein.
phishing mail dus, mijn dochter had ook zo een soort mail, dan over dat zij haar tegenrekening binnen 3 dagen moest betalen.
in de mail stond informatie waar ze het bedrag naar moest over maken.
toch wel knap, zijn heeft geen abonnement op een telefoon maar gebruikt prepaid.
met een kaartje zet je geld op je telefoon, geld op, dan moet je nieuwe er bij zetten.
maar als je net wel van zo een maatschappij een abonnement heb dan kan dat inderdaad wel eens problemen geven als je er op in gaat.
spam is een wereldwijd, grensoverschrijdend probleem.
binnen de grenzen van de Europese Unie wordt er al op meerdere vlakken samengewerkt door verschillende landen, waar het CNIL-protocol en de Telecommunicatiewet voorbeelden van zijn.
zo deelt men informatie over de locatie van spammers om deze vervolgens op te kunnen pakken. de samenwerking verloopt echter nog niet optimaal.
door grote verschillen in het vervolgen van spammers en de prioriteitenstelling van landen in de opsporing van spammers ontstaat er een gat in de spamdefensie binnen Europa.
de samenwerking vanuit Europa met landen waarvandaan veel spam wordt verstuurd zoals de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Rusland en China is er nauwelijks.
het is raadzaam om voorzichtig om te gaan met e-mailadressen maar toch is het onmogelijk om vrij te blijven van spam.
een spamfilter is een van de technische mogelijkheden.
deze filters bestaan zowel voor e-mailprogramma's, zoals Outlook (Express) of Thunderbird, als voor mailservers. tegenwoordig installeren veel providers spamfilters op hun servers.
een spamfilter gooit zelden een bericht weg, de overlast blijft dus. er zit dus niks anders op dan ze gewoon zelf weg te verwijderen.
wees wel voorzichtig met het open van dit soort mails, als je de afzender niet vertrouwd verwijder het dan zonder verder te kijken.
ik persoonlijk klik alles weg uit mijn spambox, zonder te kijken wat er allemaal in zit.
en soms kun je zo al zien dat er iets niet klopt, door de melding van waar de mail over gaat.
wees dus voorzichtig! laat je niet bij de neus nemen.
tot het volgende blog ....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten