donderdag 9 augustus 2018

borstvoeding geven in het openbaar

oké, laat ik eerlijk zijn: ik heb nooit borstvoeding gegeven. 
mede omdat het vrij lastig is je kindje van voeding te voorzien op openbare plaatsen.
en ik zag mezelf ook nog niet echt zitten met een doek over me heen terwijl ik mijn dochter verzorg van voeding.
ik deed het niet maar ik heb door de jaren heen genoeg moeders gezien die het wel deden.
ik vind het alleen maar knap dat ze het lef hebben die ik niet had, om hun kind gewoon zo te verzorgen en zich niks aan te trekken over de vooroordelen van borstvoeding geven in het openbaar.


borstvoeding is bedoeld als manier om te zorgen en voeden van een baby en peuter. 
het is de normaalste zaak van de wereld maar vaak wordt het toch ongewoon gevonden. 
moeders die buitenshuis voor hun kind zorgen door het te voeden aan de borst worden vaak raar aangekeken of zelf weggestuurd. 
dat is raar, want elke moeder heeft het volste recht om voor haar kind te zorgen op elke plaats waar zij mag zijn. 
dat recht moet normaal worden, dat bedoelen we met 'het normaliseren van borstvoeding'.

vaak vragen moeders zich af waar ze hun kind kunnen voeden als ze aan het winkelen zijn. 
er zijn stickers die winkeliers en horeca uitbaters op hun deur kunnen plakken om moeders te laten weten dat ze in hun kindje kunnen voeden. maar die kom je hier nog niet zo heel veel tegen.
echter is de realiteit dat de meeste zaken je aangemaand je te bedekken, of dát maar op de wc te gaan doen of om te vertrekken.
en dan te bedenken dat als je vraagt om een flesje op te mogen warmen dat geen enkel probleem is.
het is eigenlijk te gek voor woorden! je moet er als moeder van uit kunnen gaan dat je gewoon overal voor je kind kunt zorgen en hem of haar te eten kunt geven. 

het geven van borstvoeding in het openbaar is niet verboden.
het mag volgens de wet overal, de trein, op het plein of waar dan ook.
maar bij restaurants en winkels zijn er zo gezegde eigen regels waar je mee te maken krijgt.
het is hun domein en daar stellen ze regels aan vast.
uit een onderzoek van het voedingscentrum bleek dat 1/3 van de moeders geen borstvoeding in het openbaar durft te geven.
ook bleken sommige plaatsen niet zo tolererend als dat je zou denk te zijn.
denk hier bij bijvoorbeeld aan ziekenhuizen. terwijl dat toch juist een plek is waar je als jonge moeder word gestimuleerd om borstvoeding te geven, want dat zou veel beter zijn voor jouw jonge spruit.
het is eigenlijk nog een beetje een grijs gebied, dat in het openbaar borstvoeding geven, maar het zou juist gewoon, zonder problemen moeten kunnen.
de keuze is aan iedere moeder zelf wat ze wil en niet wil of durft. maar voor de gene die het aan durven: je bent super! en zeker een dikke vette duim voor het lef om te vechten voor je recht als moeder!

tot het volgende blog ....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...