zaterdag 7 mei 2016

voedselmythes die niet waar zijn

we kennen het wel van die verhaaltjes dat sommige dingen van eten en drinken je niet moet doen omdat er bepaalde gevolgen aan zitten die slecht voor je zijn of gewoon dingen waar van wordt gezegd dat het zo zit.
hier volgen er een paar op rij van die voedselmythes:


  1. hoewel er veel cholesterol in eigeel zit, heeft onderzoek aangetoond dat dit niks te maken heeft met het cholesterol in je lichaam, en ook niet met hartfalen. dit wordt veroorzaakt door verzadigd vet en daar zit in eieren bijna niets van in.
  2. het klopt dat bij gerechten als stoofpotjes en risotto, dat erg lang gekookt wordt, de alcohol vervliegt, maar bij gerechten die korter dan tien minuten zijn gekookt zal er nog steeds alcohol in zitten.
  3. stop met het weggooien van je ongeopende mossels! ook al is een mossel niet geopend tijdens het koken, dan nog zijn ze ver genoeg gegaard om er niet ziek van te worden.
  4. het geluid dat je hoort als je een levende kreeft in kokend water legt is niet gegil, want dat kunnen kreeften helemaal niet, maar je hoort de stoom die ontsnapt uit de schaal.
  5. onterecht dat veel mensen denken dat verse groenten voedzamer zijn dan bevroren groenten. dat komt omdat bevroren groenten direct na de oogst worden ingevroren, en zo juist meer voedingsstoffen vasthouden.
  6. bijna door elk dieet wordt het verbannen: koolhydraten. toch heb je koolhydraten ook nodig. hoewel pasta en aardappels, waar veel koolhydraten in zitten, een dikmaker zijn als je er te veel van eet, leveren de koolhydraten ook brandstof voor het lichaam. probeer wel altijd volkoren pasta te eten.
  7. een product die ook in een kwaad daglicht is komen te staan is kaas. kaas is calorierijk, en bevat veel verzadigd vet en zout. toch zou je kaas niet helemaal moet schrappen, want het levert ook veel calcium, eiwit, vitamine B12 en vitamine D.
  8. recepten instrueren je vaak om de zaadjes van de hete peper te vermijden als je je gerecht minder pittig wilt hebben, maar... dat is een mythe. het heetste deel is wel het witte binnendeel.
  9. hoewel heel veel mensen brood in de vriezer bewaren, wordt het eigenlijk sneller oud dan wanneer je het goed verpakt en ergens op kamertemperatuur bewaart. dat komt omdat brood in de vriezer veel vocht absorbeert.
  10. voordat je voedsel dat over de datum is weggooit moet je altijd eerst goed kijken wat er staat. staat er voor de datum 'te gebruiken tot' (TGT), dan moet je het weggooien. maar als er 'ten minste houdbaar tot' (THT) voor de datum staat dan kun je beter zelf beoordelen of het product echt niet meer eetbaar is.
  11. frietjes kun je ook prima in koude olie die langzaam warm wordt bereiden. het is juist zo dat de friet dan minder olie opneemt, dus het is nog gezonder ook.
  12. feit dat je warm eten niet in de koelkast moet zetten, want dan kost het je koelkast te veel moeite om het product op temperatuur te brengen, je moet voedsel uit de koelkast ook niet op kamertemperatuur laten komen. dan komen er namelijk weer bacteri├źn in.
  13. witte chocolade smaakt niet naar chocolade en dat komt omdat het het ook niet is. witte 'chocolade' bevat namelijk geen cacao, alleen cacaoboter.
  14. hoewel je misschien denkt dat je iets gezonds eet als je een mueslireep neemt, kijk dan eens op de verpakking hoeveel vet, suiker en calorie├źn erin zitten. er zit alleen al zoveel suiker in een mueslireep, dat je als snack beter een reep pure chocolade kunt eten.
  15. hoewel vaak wordt gedacht dat twee liter water per dag drinken noodzakelijk is, is er geen wetenschappelijke reden voor. je zou gewoon moeten drinken als je dorst hebt, en niet meer.


toch wel grappig hoe wij mensen van die verhaaltjes verzinnen wat ons eten en drinken en de gebruiken van bereiding en zo.
laat je dus niet gek maken hier boven staan er toch wel een paar tussen die ik zelfs niet wist maar wel handig zijn om dit nu wel te weten.
doe er mee wat je zelf wilt en je hoeft echt je gebruiken niet overboord te gooien.
ik zelf zal iets wat over de datum is niet meer gebruiken ongeacht wat er op de verpakking staat, ik neem gewoon niet het risico. noem het maar een afwijking van mij persoonlijk.
drinken van zo veel water heeft misschien geen nut maar je gaat er vaker van naar de wc en is het niet zo dat al je afvalstoffen dan je lichaam uit gaan? alleen s'nachts is het nog al vervelend a;s je er iedere keer uit moet.
kort om: doe er mee wat je zelf wilt,je hoeft je gebruiken hier door echt niet opzij te schuiven.

tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen