zaterdag 9 mei 2015

weer aan het schrijven gegaan.

ik heb het er al vaker over gehad maar het blijft gewoon me droom om een mooi verhaal te schrijven voor een boek. vorig jaar heb ik nog mee gedaan aan een schrijfwedstrijd,helaas niks gewonnen. al ik nou bij de eerste 10 had gezeten dan was het verhaal in boekvorm uitgegeven. ik geef niet op! ik ben inmiddels alweer een tijdje bezig met informatie op te zoeken voor een nieuw verhaal wat ik in me hoofd had. om de boel wel echt te houden moest ik wat speurwerk verrichten.dit om dingen naar waarheid te kunnen gaan schrijven. flink rond surfen op internet in de geschiedenis naar iets wat ik op een van de persoon wil en kan gebruiken. plaatsen ook zo iets,maak je een complete nieuwe plaats of kies je voor een plaats wat al bestaat. dat is gelukt voor zo ver om plaats en tijdlijn te bepalen,in grove lijnen staat de basis van me verhaal nu op papier en kan ik het gaan uitwerken. verder moet je nog eens gaan kijken naar het type verhaal,romantische,je kent het wel,zo als de supermarkt romans,niks mis mee,ben er gek op. of juist iets met spanning,een moord die opgelost moet worden. of maken we een mengeling van alles,zo iets in mijn geval. in mijn verhaal tref je de herkenbare dingen gemengd met de onmogelijke dingen,yup...gewone mensen en mensen..nou ja mensen,personen die onmogelijk echt zijn. een mengeling van persoonlijke dingen worden ook verwerkt in dit verhaal,niet direct open een biografie maar net genoeg om dingen te verwerken. verwerken in de vorm van dingen van je afschrijven. geloof me,soms maak je genoeg mee om een boek te schrijven. laat dat nou zo mooi op mijn slaan. als ik over die dingen zou gaan schrijven weet ik zeker dat er verschillende zijn die een rechtszaak beginnen om uitgave te ver komen,ze zouden er niet best van af komen. genoeg mee gemaakt en zeg nou zelf,het leed van andere spreek zo veel mensen aan. niet zo zeer om de ellende van die persoon maar soms ook omdat het voor andere een bron van herkenning bevat. als ik kijk naar de reactie die ik terug kreeg van me ingezonden verhaal van de schrijfwedstrijd dan zijn dat mooie punten om in je hoofd te houden bij het schrijven,de zo gezegde "to do" en "not to do". hou je verhaal levend,zorg dat er een spanning in zit die zorgt dat de lezer wil blijven lezen,gebruik iets als een rode draad door je verhaal en blijf ook niet te lang op een ding hangen. zo als in goede tijden slechte tijden,weken,maanden over een dingen lang dradig zijn voor je toe de eindconclusie komt,wordt saai en verliest je aandacht. een puntje waar ik ook op let is dat je verhaal niet gaat lijken op iets wat al bestaat,ook geen mengeling van verschillende bestaande verhalen. een toverende puber kennen we al,vampieren zijn populair in verhalen maar voorkom een twilight kopie. iedereen kan schrijven maar er is zo veel waar je ook weer aan moet denken. je wilt niet dat je straks een beschuldiging van plagiaat aan je broek hangt of schending van het auteursrecht. die schrijfwedstrijd was leuk,een punt om je verhaal naar te mailen maar waar moet je nu zijn? genoeg uitgevers. maar ga daar tussen maar een zoeken welke bij je past,wat gaat het jouw opleveren en hoe zit het met de auteursrechten? misschien wel het belangrijkste: welke uitgever wil ook jouw verhaal uit gaan geven? geen idee maar wie niet waagt zal nooit winnen. volg je droom en misschien ooit op een dag wordt het echt,zou toch mooi zijn. geloof in jezelf en waag de sprong. ik probeer het maar weer eens een keer,je weet maar nooit? tot het volgende blog....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...