donderdag 23 februari 2017

magnesium

magnesium is onmisbaar voor een goede gezondheid. zo heb je dit mineraal nodig om je energiek te voelen, zorgt het voor vitale spieren en botten en is het belangrijk voor een goed functionerend zenuwstelsel.  
veel van de heilzame effecten van magnesium zijn nog niet wetenschappelijk bewezen, maar dat het belangrijk is om er voldoende van binnen te krijgen, is een ding wat zekers is!
omdat je lichaam zelf geen magnesium kan aanmaken, kun je het alleen via voeding binnenkrijgen. het mineraal komt in bijna alle voedingsmiddelen voor, waardoor de kans op een tekort erg klein is. alleen bevatten ze lang niet allemaal evenveel magnesium. 
bovendien verminderen vezels en fosfor uit fruit, groenten en granen de opname van het mineraal. 
daarnaast lijkt niet elk darmstelsel even goed in staat te zijn om magnesium op te nemen. zo is het ‘absorptiepercentage’ afhankelijk van de hoeveelheid eiwit, oxaalzuur of fytinezuur die in de darm aanwezig is. 

het mogen duidelijk zijn, magnesium is belangrijk.
deze voedingsmiddelen staan bekend om hun hoge magnesiumgehalte.

Volkorenmacaroni
magnesium zit in alle volkoren graanproducten maar nog het meest in volkorenpasta. volgens de Gezondheidsraad hebben volwassen vrouwen per dag 250-350 milligram magnesium nodig. verder zijn volkoren graanproducten een belangrijke leverancier van koolhydraten, vezels, ijzer en verschillende soorten vitamine B.

Spinazie

groene bladgroenten en vooral spinazie, zijn rijk aan magnesium. met een portie spinazie van tweehonderd gram uit pot of blik heb je al meer dan de helft van de minimale benodigde hoeveelheid binnen. opvallend genoeg bevat dezelfde hoeveelheid verse spinazie minder magnesium.

Sojabonen en pinda’s

peulvruchten, waaronder sojabonen en pinda’s, verlagen het slechte LDL-cholesterol in je lichaam en helpen zo je bloedvaten gezond te houden.  Sojabonen en in mindere mate pinda’s hebben daarnaast nóg een voordeel, ze zijn rijk aan magnesium. met een portie (gedroogde) sojabonen van 75 gram krijg je bijna de complete aanbevolen hoeveelheid van 250 milligram binnen. in sojaproducten zoals tofu, tempé en sojamelk zit trouwens veel minder magnesium. pinda’s bevatten ook relatief veel magnesium, maar helaas ook veel calorieën.

Pure chocola

we weten dat het niet gezond is om elke dag een chocoladereep te verorberen maar een beetje chocola per dag kan een goed effect op onze gezondheid hebben. hoe puurder de chocola, hoe meer magnesium en antioxidanten je  binnenkrijgt. ter vergelijking: een kleine reep van 25 gram extra pure chocola (met minstens zeventig procent cacao) bevat ruim vijftig milligram magnesium, een vijfde van de aanbevolen hoeveelheid. in dezelfde hoeveelheid gewone melkchocolade zit maar twee milligram.  
(bron: voedingscentrum)
nou het ziet er naar uit de we er een reden bij hebben om te snoepen van de chocolade. hou wel in gedachten dat met alles vaak het regeltjes "met maten' telt. 
tot het volgende blog .....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen