vrijdag 17 februari 2017

kwetsbaarheid van motorrijders

we lezen het vaak genoeg in de kranten of horen het in onze omgeving, er is een ongeluk gebeurd en een van de betrokkenen bij het ongeluk was een motorrijder.
wees eerlijk, de eerste reactie die in je op komt is: zal wel te hard hebben gereden!
en dat is niet altijd het geval maar daar schijnen we niet altijd bij stil te staan.
wij mensen hebben en bepaald beeld bij motorrijders die niet klopt.
misschien ook wel mede door de media gevormd door de criteria van hun kant die er is over diverse motorclubs en hun betrokkenheid bij foutenzaken. (iets wat hier in Nederland zeker mee speelt)

neem eens in je hoofd dat jij op een motor rijdt en er gebeurd wat, doe dit zelfde maar dan dat je in een auto zit.
de kans dat je minder ernstig verwond bent in de auto is groot, je hebt een soort schild rond je maar dat hebben motorrijders niet dus die verwondingen zijn vele male ernstiger.
en dan kun je wel een super goed en duur pak aan hebben, helm op en de hele mikmak aan veiligheidsmaatregels dan nog ben je kwetsbaar.
motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. het risico om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's. het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen in Europa voor motorrijders. Slovenië is relatief het gevaarlijkst. Nederland zit in een middengroep van Europese landen. 

uit een studie gebaseerd op 200 ongevallen, blijkt dat de helft van deze ongevallen een dodelijke afloop hadden. in 35% van de gevallen gaat de motorrijder alleen tegen de vlakte. in de meeste gevallen was dat in een bocht, en in andere gevallen als gevolg van een overdreven snelheid.
de andere oorzaken zijn: aanrijdingen met andere weggebruikers, een auto in de meeste gevallen.
het is vaak zo dat de autobestuurders de motorrijder in de meeste gevallen, volgens eigen zeggen, niet had zien aankomen, of dat de snelheid niet goed werd ingeschat. 
elke motorrijder weet hoe het voelt om de pas afgesneden te worden, en sommige werken zichzelf in moeilijkheden bij inhaalmanoeuvres, dit geld niet altijd, soms worden ze in zo een situatie gebracht door de andere weggebruiker.
bij een aanrijding is de motorrijder echter altijd de dupe, daar waar autobestuurders en passagiers er meestal ongeschonden vanaf komen. 
in 98% van de ongevallen de bestuurder een man is, met een leeftijd van 25 tot 34 jaar.
dat wil niet zeggen dat de oudere en ervaren rijders er beter voor staan. 
bij 8% van de ongevallen waren de betrokkenen beginners, 44% waren in het bezit van een B rijbewijs van voor 1989 (dat zijn dus die ervaren rijders).
alcohol blijft spijtig genoeg nog altijd ook een oorzaak te zijn, 20% van de motorrijders reden onder invloed bij het ongeval. Alcohol en rijden gingen nooit goed samen, en zeker niet op twee wielen! 

critici geven de motorrijder zelf de schuld. omdat ze op deze snelle machines roekeloos rijgedrag zouden vertonen. 
de statistieken geven echter aan dat bij de meeste motorongevallen, met een gemiddelde snelheid van de motorrijder rond de 40 km/u ligt en dat de schuld van de aanrijding een aan de andere weggebruiker ligt, de automobilist.
door hun kwetsbaarheid zijn motorrijders genoodzaakt extra goed op te letten. 
niet voor niets dat er wel eens gezegd wordt dat een motorrijdender een betere verkeersgebruiker is dan een automobilist. 
dit wil niet zeggen dat dat voor alle motorrijders zo is, je hebt altijd uitzonderingen.
van die waaghalzen die even laten zien wat ze met hun snelle duivel kunnen.
dingen waarbij een motorrijder beter scoort zijn zaken als kijkgedrag en anticipatievermogen.

enkele jaren geleden werden de motorrijders verplicht om overdag met de koplamp aan te rijden om beter herkenbaar te zijn. nu vragen we ons af welke kleur die koplampen zouden moeten hebben nu dat zo goed als iedereen met de koplampen aan rijd? 
dan zijn er ook nog de vragentekens bij de kleding die gedragen moet worden,als fluo marsmannetjes?
en dan nog zal de motorrijder de schuld krijgen, te snel gereden of ze hebben hem te laat gezien door dat hij of zij niet genoeg opviel.
zolang er ongevallen gebeuren, en dat zal altijd zo zijn, zal de motorrijder altijd zwaarder gewond zijn dan de autobestuurder met zijn NCAP sterren*en airbags …ook dat moeten we eens en voor altijd toegeven!
de sterren houden in dat de auto aan de veiligheidsnormen voldoet.

toch valt er altijd wel wat te verbeteren. maar dat geld voor iedere vorm van weggebruiker vind ik persoonlijk.
het volgen van een motortraining is daar één van om je rijvaardigheid te verbeteren.
heb je al jaren een moorrijbewijs dan is zo een opfris cursus soms best handig, verkeer en de regels blijven veranderen met de jaren.
maar al te vaak blijkt dat je motorbeheersing nog best wat beter kan, het rekening houden met het “niet gezien worden” door de andere weggebruiker, je bochtentechniek, blijven de
zorgenkindjes.
en net als bij iedere voertuig is het goede onderhouden van je voertuig geen overbodige luxe!

het verkeer is geen een Teletubbie wereld waar niets mis kan gaan maar het is wel zo dat we eens moeten stoppen om de motorrijders eigen schuld te geven van hun ongelukken.
als ik kijk naar het gedrag van automobilisten, fietsers en zelf de wandelaars dan hebben hun gebruik in het verkeer ook nog wel wat extra lessen nodig om deel te mogen nemen aan het verkeer!

nee, ik heb zelf geen motor of rijbewijs ervoor maar ik heb meerder malen mogen meerijden met een ander en het is echt een kik om die ervaring te hebben.
het gevoel van vrijheid is iets wat een echte motorrijder zeker kan begrijpen.

tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen