donderdag 23 augustus 2018

help! ik ben in de overgang!

het hoort erbij maar of ik er ook blij mee moet zijn?
de overgang en de menopauze! let op! dit zijn twee verschillende dingen, meer hier over later.
ik ben nu 45 jaar en begin er steeds meer last van te krijgen.
met name van de overgang met opvliegers en zo.
vanuit het niets heb je het gevoel als of iemand een vuurtje aan het stoken is, je krijg het bloedheet en je krijgt het gevoel als of je in de tropen zit.
vaak merk ik ook dat ik na zo een opvlieger me erg moe voel.
s'nachts is dit ook vaak, je word wakker omdat je het ook zo warm krijgt. je voelt je dan ook moe maar toch lijk je niet in slaap te kunnen komen.
sommige nachten slaap je prima en soms vraag je je af waarom je eigenlijk nog in bed blijft liggen. mijn nachtritme is ook totaal anders geworden, om nog maar te zwijgen of mijn gewoonte van slapen tegenwoordig.
sliep je eerst met een hemd aan, lijkt me lichaam dat nu echt niet te kunnen verdragen.
dat hemd plakt aan alle kant op je lijf. ik heb het hele jaar door een ventilator staan en soms zet ik deze ook in de winter even aan.
overgang en menopauze hoort bij het vrouw zijn, iedere vrouw krijgt het, maar iedereen ervaart het weer anders.
mijn stemming is ook wisselend, ik kan soms erg kort af reageren, en dat zonder echt een aanleiding te hebben.
boos worden om de meest simpel ding die totaal niet van belang zijn of ergens om gaan janken terwijl je niet eens goed kan verklaren waarom je er om moet huilen.
de menstruatie is ook niet meer wat het was! was je eerst altijd keurig op tijd, heb je nu dat je wel eens overslaat.
of je wordt het wel en je hebt het kort maar heftig. en dan te bedenken dat dit zo nog wel 5 jaar of meer kan door gaan.



de overgang is de levensfase waarbij je van een vruchtbare vrouw naar een onvruchtbare vrouw gaat. 
de hormonen in het lichaam van de vrouw moeten in die periode een nieuw evenwicht zoeken. 
de gehele periode van de overgang kan wel zeven tot tien jaar duren. 
veel mensen denken dat de overgang en de menopauze hetzelfde zijn. maar met de menopauze bedoelen we alleen de laatste fase van de menstruatie.
de meeste vrouwen hebben hun laatste ovulatie en menstruatie zo rond hun vijftigste jaar. in de maanden of jaren daarvoor begint de menstruatie al onregelmatiger te worden. 
in de overgang verandert je lichaam doordat de eierstokken minder van het hormoon oestrogeen produceren. 
de overgang is een natuurlijk stadium in het leven van een vrouw. 
het is dus geen aandoening, hoewel je er wel (veel) last van kunt hebben. 

nou, dat merk ik wel dat je er last van krijgen.
ik gebruik nog geen tabletten om het iets dragelijk te maken. ik ben echt nog niet op mijn toppunt van de overgang.
toch merkt mijn dochter het wel, ik zeg niet altijd wat maar soms vraagt ze of ik last heb van een opvlieger.
ze schijnt dat te kunnen zien aan het feit dat ik een rood hoofd begin te krijgen.
meestal heb ik dan ook wel een opvlieger.
of zo als ik ze noem: mijn persoonlijke tropische vakantie!
ik kan voorlopig mezelf nog wel even vermaken met deze vakantie's!
maar er komt een dag dan houdt het op, en eerlijk gezegd: ik ga die maandelijks ellende van menstruatie niet missen!
ik schrijf er openlijk over en schaam me er ook niet voor, het is iets natuurlijks wat iedere vrouw ooit een keer mee gaat maken.
dus ik ga nog even 'genieten' (dus niet!) van mij tropische vakantie's tot deze fase weer voorbij is in mijn leven.


tot het volgende blog ...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...