vrijdag 27 juli 2018

hittegolf

Nederland piept en kraakt onder droogte. 
op de meeste plaatsen is er al tweeënhalve maand geen regen van betekenis gevallen. 
en nu is er echte hitte aan de gang! 
deze week is het echt ‘bakoven-week’ , de zomer van 2018 is begonnen!
de droogte slaat toe. al sinds het begin van mei is er geen regen van betekenis meer gevallen, die paar spetter die we hier hebben gehad wil ik eigenlijk nog niet eens regen noemen.
de Nederlandse natuur, die aan veel regen gewend is, weet zich steeds minder raad met de lange zomer van dit jaar. 
zelfs in de bossen, die het beschikbare water in het algemeen het langst vasthouden, is het meeste gras nu bruin en begint de ondergroei, die ik niet anders dan groen ken, meer en meer rood te kleuren.
oké, eerlijk gezegd vind ik het voor mijn tuin niet zo heel erg, ik kan er nu makkelijk alles uit trekken. nee, ik ben geen tuintype, het gene "groene vinger" heeft mij overgeslagen.

om van een hittegolf te mogen spreken, hebben we een serie van minimaal 5 opeenvolgende zomerse dagen nodig (met maximumtemperaturen boven 25 graden) en minimaal 3 tropische dagen. 
nu al zitten er op een serie van opeenvolgende zomerse dagen, aan de tropische dagen wordt deze week gewerkt. 
een hittegolf eindigt als er weer een dag volgt met een maximumtemperatuur beneden 25 graden hebben. 
en die zou weleens lang op zich kunnen laten wachten. daarmee komt meteen de langste hittegolf sinds het begin van de moderne waarnemingen aan het wankelen, die nu nog uit het jaar 1975 stamt. toen duurde een hittegolf 18 dagen.
ik was toen 2 jaar oud en kan mij daar niks van herinneren.


ook de dieren hebben het warm, denk bijvoorbeeld aan je hond.
maar leg nooit een koude handdoek of giet koude water over hem heen!
door kou vernauwen de aderen en bij temperaturen boven de 42 graden (lichaamstemperatuur hond) stolen de witte bloedlichaampjes waardoor het bloed stroperig wordt.
door de combinatie van beiden kan het hart niet meer goed rond pompen en vallen organen uit door zuurstof gebrek.
een trage en pijnlijke dood kan het gevolg zijn.
hou je viervoeter dus liever binnen, eventueel een natte doek waar hij wel op kan gaan liggen, en zorg voor voldoende drinkwater!
ik zelf zet vaak de ventilator aan zo dat er een verkoelende wind waait.
het is begrijpelijk dat je hond ook zijn behoeftes moet doen, kies er voor om grote looprondes zo vroeg en laat mogelijk op de dag te doen en tussen door zo kort mogelijk, het grasveld aan de overkant is dan ver genoeg.
de stoep en straat zijn erg warm, koel eventueel de pootjes met een natte doek bij terug komt.

en verder? puf vrolijk deze warme dagen door.
ik zelf ben geen strand type en kan erg slecht tegen deze warmte, met regelmaat slaat de warmte op me hoofd en heb ik knallende hoofdpijn.
dus ventilator aan en genoeg drinken, witte doeken voor het raam om de warmte af te weren en ramen open, het liefst ramen die tegenover elkaar zitten. dan kan de wind (als die er is) lekker door waaien.
het enige waar nog niet een oplossing voor is zijn die rot muggen! ik heb de nodige bulten al weer te pakken van deze bloedzuigers.

tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...