vrijdag 6 juli 2018

gft bakje

in het restafval van de grijze container wordt nog ongeveer 30% groenafval aangetroffen, waarvan 2/3 etensresten. 
en daarom bedacht de gemeente hier om ons inwoners blij te maken met deze rest-afvalbak voor die etensresten en andere compost geschikte zooi in te dumpen.
hmm ... we hebben nog niet genoeg bakken zeker?
mijn keukenkastje heeft al een opruiming gehad zodat ik er een bak in kon zetten voor het plastic en nu komt dit er ook nog eens bij.
maar goed.
we kregen deze bak gratis, op een woensdagmiddag stond deze aan de deur met een brief er bij en 3 rollen van die biologisch afbreekbare zaken en nog het filter voor de zo gezegde "nare luchtjes te filteren".
ik heb er weinig vertrouwen in.
maar goed, we doen een poging.

dag 1: die zelfde avond nog gaat er een restje friet in. wel een gedoe, bakje uit het kastje, friet er in en terug in de kast. in gedachten zie ik al mieren door me kastje lopen!
dag 2: mijn dochter maakt eiersalade en de schillen hier van gaan in het bakje.
dag 3: sla resten erin. ben het nu al zat, wat een gedoe!
dag 4: het is wel goed met dat bakje, ik loop gewoon naar de groene container en dump het daarin!
dag 5: ik haal het zakje eruit want dit is 3x niks voor mij. in de tijd dat ik het bakje pak en de klep eraf haal ben ik ook naar de container gelopen om het daar in te gooien.
als het zakje eruit is blijft er een natte plek achter en de geur is .... niet aangenaam.
het bakje word uitgespoeld en gewassen en gaat zo de kast in.
ik heb het al gehad met dit onhandige ding! ik loop wel gewoon naar de container toe, gaat veel sneller als dit.

ik hoor en lees meer van mensen die het zelfde er over denken.
niemand lijkt echt blij te zijn met dit bakje.
oké, misschien als het straks weer winter is dat je dan zegt: het is koud en donker en even naar de container lopen is dan niet zo aangenaam, dat je het dan even hier in doet.
maar verder, nee dank je, ik loop wel naar mijn container.

na wat speurwerk vind ik een site waar ik zakjes kan kopen en wat ze kosten.
gemiddeld rond de 5 euro voor 10 zakjes en de filters zijn ook best duur.
nee, goedkoper om te lopen en geen bakje in de kast. deze krijgt wel een nieuwe bestemming voor iets nuttigere.
we hebben nu een grijze afvalcontainer voor restafval, een groene container voor het zo gezegde gft (groente-fruit en tuinafval) en zakken waar we plastic in verzamelen.
mogelijk verdwijnen die in de toekomst en komt daar ook een container voor.
dan is mij halve achtertuin dus gevuld met container.

fijn dat we zo milieu vriendelijk bezig zijn maar of dit zo allemaal handig werkt?
nee, geen kleine bakjes voor mij, lopen is net zo makkelijk.

tot het volgende blog ....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...