donderdag 14 juni 2018

up date: baarmoederhalskanker zelfafname test

baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en de 60 jaar.
door er vroeg bij te zijn kan baarmoederhalskanker worden bestreden.
en vorige week schreef ik hier ook al over.
om niet in herhaling te vallen is hier de link van dat blog:

https://scoozie-mouse.blogspot.com/2018/06/baarmoederhalskanker-zelfafname-test.html


de uitslag
gisteren viel er een envelop op de deurmat van het bevolkingsonderzoek.
nog niks aan de hand, ik dacht: zeker de bevestiging dat ze het boeltje hebben ontvangen.
maar ik bleek dat mis te hebben .... het was de uitslag!

na het open en lezen van de brief ben ik even van de kaart.
het had even tijd nodig om in te zinken.
ik lees de regel nog een keer: er is geen HPV ( humaan papillomavirus) gevonden.
ik kan het even niet bevatten, ja, oké, dit is goed nieuws maar in me hoofd was ik er al berekend dat ze het wel zouden vinden. en nu heb ik dus een vrij kaart in me handen.

laten we even duidelijk stellen: dat ze geen HPV hebben gevonden wil niet zeggen dat ik 100% veilig ben. ik heb voor nu geen verhoogde risico op baarmoederhalskanker.
er blijven altijd kansen dat kanker zich op welke manier dan ook kan gaan ontwikkelen maar voor nu zit ik in de veilige zone.

over 5 jaar krijg ik er weer een om te doen.
dit is puur om wel te blijven checken dat ik in die veilige zone blijf zitten.
en daar mee wil ik nog maar eens naar voren brengen hoe belangrijk dit testje kan zijn.
neem nu mezelf: door de geschiedenis van kanker in mijn familie was ik er wel op berekend en toch zit ik, voor nu, veilig wat het HPV dan.
ik heb er tegenop gezien en voel nu een opluchting. dat simpele testje is een kleine moeiten om een antwoord te krijgen op een levensbedreigende ziekte.
speel niet met jezelf maar doe die test als je de vraag krijgt! 



tot het volgende blog .... 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...