dinsdag 12 juni 2018

is OV reizen duurder?

wie met het openbaar vervoer reist, betaalt nogal eens meer dan nodig is. 
daarvoor waarschuwt de ombudsman voor het openbaar vervoer, OV loket. 
een aanzienlijke aantallen reizigers met een kortingsabonnement betalen zelfs meer dan wie zonder zo'n abonnement reist.
volgens de NS gaat het om kleine bedragen en uitzonderlijke gevallen en is er geen sprake van grote aantallen gedupeerden. 


de in- en uitchecksystemen die door de verschillende vervoerders gebruikt worden, zijn niet 
in staat om per reiziger vast te stellen wat het gunstigste tarief is. 
de ombudsman vindt dat onredelijk en onaanvaardbaar: ,,De systemen mogen geen excuus zijn voor onredelijke uitkomsten.''
dat reizigers met een los kaartje in sommige gevallen goedkoper uit zijn dan vaste klanten met een OV-chipkaart vindt de ombudsman vreemd. 
Zo'n papieren kaartje is bedoeld voor wie slechts af en toe van het openbaar vervoer gebruikmaakt.
OV-bedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen', aldus het OV loket. 
die wil dat er een systeem komt waarbij de reizigers automatisch het voordeligste tarief betalen. ,,Zolang dat er niet is, moet goed geregeld worden dat mensen hun te veel betaalde geld terugkrijgen.''

een woordvoerder van NS laat weten: ,,we willen wel voorkomen dat mensen te veel betalen, door reizigers te informeren. gebeurt het onverhoopt toch, dan zorgen we dat je dat geld terugkrijgt'', zegt een woordvoerder.
hoe je dat dan weer kan doen of checken of je te veel hebt betaald is wordt echter niet vermeld.

ik reis niet heel veel met openbaar vervoer, maar als ik dat wel doe doe ik dat met mijn OV kaart.
maar ik ben nu toch wel geneigd om eens een reisje te maken, een keer met me OV kaart en een keer door een kaartje te kopen en te zien wat het verschil is.
wat zeggen ze ook altijd weer: meten is weten. of zie ik het nu verkeerd?

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

How’s life? #14

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie een update heb gegeven over hoe het met ons gaat, dus hierbij onze update. Het is alweer 4 ma...