zondag 11 maart 2018

RTL Gezondheidstest #5

RTL 4 zendt sinds donderdag 8 februari 2018 de Gezondheidstest 2018 uit. 
met deze test wordt zeven weken lang gekeken hoe we gezonder kunnen leven en of we verantwoorde keuzes maken. Je kunt meedoen via de RTL Gezondheidstest app.

tijdens de gezondheidstest worden vragen over de gezondheid behandeld. 
niet alleen aan de mensen in de zaal en de BN’ers, ook aan jou thuis. 
tijdens de televisieavond kun je meedoen via de app.
de app is voor Android te downloaden uit de Google Play Store.

de RTL Gezondheidstest app toont de zeven verschillende thema’s die de komende weken behandeld worden. 
via de app kun je iedere week live meespelen. daarnaast kun je met extra tests en challenges je kennis nog meer vergroten. 
je kunt in de Gezondheidstest app badges verdienen en in je profiel zien wat je score is per thema.

week 4: 7 dagen goed voor je rug challenge
de meest voorkomende pijn in Nederland is rugpijn.
ik heb er last van, met een reden. heb jij er ook wel eens last van?
in de challenge van deze week kreeg je 7 oefening die goed zouden zijn voor je rug.
dat hadden ze erg leuk gebracht op deze manier maar het kwam er dus op neer dat jezelf via internet moest gaan zoeken naar die goed oefeningen.
dat heb ik niet gedaan, ik had het druk met andere dingen en bewegen is goed voor je rug zeggen ze en dat heb ik genoeg gedaan deze afgelopen week.


week 5: slapen
slaap jij regelmatig?
op dit onderdeel heb ik 48 punten gescoord.
en dat verrast me niet heel erg, ik weer de reden waarom slapen zo slecht gaat bij mij.
en daar wordt ook aangewerkt.
ik heb wat problemen met de verwerking van de dood van me vader en beleef nu bijna dagelijks een bepaald moment telkens weer.
daarom ben ik zo en zo ieder ochtend rond 6 uur al wakker, me wekker loopt normaal pas af rond half 7.
maar zo als ik al zei, er word aan gewerkt.
ik heb wel dat ik uiterlijk half 11 op me bed lig en rond 11 uur gaat me licht uit, ik lees altijd nog wel even in bed voor het slapen gaan.
een vast ritme van naar bed gaan heb ik dus wel, uit bed komen is ook wel een vast ritme maar die verloopt weer op de verkeerde manier.
slaap is heel belangrijk, we kunnen niet zonder.
in onze slaap hersteld onze geest en lichaam van de dingen die op de dag ons pad hebben gekruist. tijdens je slaap zijn je spieren ontspannen en verwerken je hersens de dag, soms niet zo goed en dan kan je zeggen dat je een nachtmerrie heb gehad.
tijdens onze slaap maakt ons lichaam nieuwe cellen en afweerstoffen aan, daarom is slaap zo belangrijk voor de mensen.
een goed verduisterde kamer zorg mede voor een goede nacht rust, een kleine streep licht kan je slaap al verstoren.
de beste temperatuur om in te slapen is 18 graden, maar dat kan toch nog verschillend werken per persoon.
tv kijken op bed of met een telefoon/tablet bezig zijn voor het slaap is juist slecht. 
praat nog even met je partner of lees een goed boek is veel beter om in je slaapmodus te komen.
het zal voor iedereen verschillend werken maar het zijn tips waar je misschien iets aan kan hebben.
afgelopen nacht was voor mijn zeker geen goede nachtrust, de buurjongen hadden een feestje en het was al ver na 2 uur eer dat was opgehouden.
ik was ingelicht dat dit kon gebeuren, een keer is niet erg maar om eerlijk te zijn was ik rond 2 uur het wel zat met al dat lawaai.

week 5: slaapritme challenge
door een regelmatig ritme kun je makkelijker inslapen en opstaan, je krijgt meer energie en je hebt minder slaap nodig.
de challenge deze week: ga rond het zelfde tijdstip slapen en kom ook op een vast tijd, ook in het weekend, uit je bed.


thema week 6: eten en drinken

de afgelopen weken deed ik al mee met de RTL gezondheidstest en neem deze met jullie door. 
op donderdag doe ik zelf mee aan de test en deze zal ik op zondag met jullie delen.
we hebben er nu 5 gehad, nog 2 te gaan.


tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten