donderdag 22 februari 2018

slaapproblemen

slaap, de ‘dikke Van Dale’ is er duidelijk over: "slaap is de toestand van algehele rust, waarbij de zintuigen niet werken en het bewustzijn ophoudt." 
het is een periode van kalmte, sereniteit, en stilte voor de geest en voor ons lichaam. 
toch hoor je heel wat mensen maar wat vaak vertellen dat ze moeilijkheden hebben met slapen.
de ene heeft het knap lastig om in slaap te vallen, terwijl de andere een dagelijks gevecht voert om diep door te kunnen slapen.

de meesten onder ons gaan tussen 21.00 en 23.00  naar bed, wanneer. 
onze hersenen geven melatonine vrij,  wat je slaperig maakt en doet hunkeren naar rust. 
blijf jij daarentegen veel langer op? ben je een ‘avondmens’ of nachtraaf? 
dan kan je daar misschien beter iets aan veranderen, om de kwaliteit van jouw algemene gemoed te verbeteren. 
recent onderzoek wees namelijk uit dat mensen die later naar bed gaan, meer vatbaar zijn voor piekeren, en dus ook voor negatieve gedachten. 
vroeger naar bed gaan werkt bovendien als natuurlijk medicijn tegen mentale moeilijkheden, zo bewees een ander Japans onderzoek. 
vaak hebben mensen die laat naar bed gaan dan ook meer last om lekker in te dommelen, dan anderen.  je kan bewust op je ademhaling letten en eventueel wat rustgevende of ontspanningsoefening doen om dat proces te verlichten. 

hoera, je slaapt nu eindelijk! 
maar helaas, meteen ergens tussen 23.00 en 01.00 ‘s nachts springen de ogen van sommigen weer open, en zijn ze weer bij af. 
op emotioneel en onderbewust niveau worden deze tijdstippen gelinkt aan boosheid, bitterheid of teleurstelling. misschien ben je kwaad op jezelf omdat je dat ene agendapunt toch niet hebt kunnen afwerken. of je hebt recent een woordenwisseling gehad, die onderbewust toch meer met je doet dan je in de gaten had. in ieder geval kan deze redenering helpen: het is altijd beter een nachtje te slapen over wat je wil gaan doen, dan wakker te liggen over wat je wel of niet heb gedaan. 


als je telkens tussen 01.00 en 03.00  ‘s ontwaakt kan je kampen met onuitgesproken frustratie, ge├»rriteerdheid, of een gevoel van ongeluk of onevenwicht dat hij liever niet aan de wereld wil laten zien. deze tijdstippen zijn kenmerkend voor het niet kunnen uiten van activerende en scheppende energie, die wij allemaal bezitten. mensen die rond dit tijdstip wakker worden, kunnen dus ook vaak een bepaald gevoel van koude ervaren. probeer die scheppende energie dus eerder op dagdagelijks niveau kwijt te spelen, om je slaap te bevorderen.


word jij dan weer wakker tussen 03.00 en 05.00? dan kan het op emotioneel niveau betekenen dat je onverwerkt verdriet hebt, of dat je onderbewuste snikt om -of naar- iets. 
heeft je hart recent misschien veel te verduren gekregen? mis je iemand erg, en kan je hem of haar maar niet vergeten? of ben je soms triest om hoe iets is verlopen? om opnieuw in slaap te vallen, kan het helpen diep adem te halen, en de zaken emotioneel een plek proberen te geven. of huil eens goed uit, nu heel de wereld onder de wol ligt. het zal je helpen het proces van regeneratie op gang te brengen.

Geen slaap meer kunnen vatten tussen 05.00 en 07.00? emotioneel en onderbewust kan dit erop wijzen dat je moeite hebt met zelfliefde, schuldgevoelens, en met loslaten. 
misschien blijf je je wel vastklampen aan zaken die je eigenlijk niet meer nodig hebt. of je blijft iets doen of ondergaan wat niet nodig is, uit angst voor het onbekende. je kan de controle met andere woorden maar niet laten gaan. het kan helpen even op te staan, je eens uit te rekken, of het kleinste kamertje een bezoekje te brengen. 

energie vloeit constant in, om en door ons heen. de energiestroom is overal en stopt nooit.  
wanneer je ‘s nachts dus steevast op een welbepaald tijdstip wakker wordt, kan dat erop wijzen dat die gegeven energiestroom op onderbewust niveau geblokkeerd is geraakt, en dat er emoties, gevoelens, herinneringen of situaties aan de oppervlakte komen bovendrijven.
Klinkt iets jou bekend in de oren, of voelt het erg herkenbaar aan? 
probeer dan de  geblokkeerde energie op te lossen. probeer gevoelens, situaties en ervaringen in je leven recht in de ogen te kijken, om op zoek te gaan naar balans. 

(bron: ontwaken.net)

tot het volgende blog .... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten