zondag 15 oktober 2017

5 fouten bij afvallen

ken je dat: de ontdekking dat je broek toch net iets strakker zit dan voorheen. 
hoewel je het liever niet toegeeft, ben je misschien een paar kilo’s aangekomen.
en we willen dan toch die kilo’s graag weer kwijt!
er zijn genoeg keuzes om die kilo's kwijt te raken maar of ze allemaal ook werkelijk zo goed zijn?
kies dus zeker heel wijs in welk manier jij te werk wil gaan.
maar doe deze dingen dan vooral niet als je succes wil behalen!



  • Jezelf op een dieet zetten
als je blijvend van die extra kilo’s af wilt is het geen verstandig idee om jezelf op een streng dieet te zetten. 
een dieet is immers niet iets wat je je hele leven wilt doen, je doet dit een tijdje en dan kom je vaak weer veel kilo’s aan als je stopt met je dieet. 
als je blijvend kilo’s wilt verliezen kun je je voedingspatroon beter helemaal aanpassen.
ja, ik weet het! het word als zo vaak gezegd maar het is echt één van de best manieren.
gezonder eten en meer bewegen, en nee hoor je kan best eens een keer een patatje met mayo nemen.

  • Snel resultaat verwachten
sta jij na twee dagen je voedingspatroon aanpassen al op de weegschaal? 
dan is de kans groot dat je thuiskomt van een koude kermis. na één keer keihard trainen in de sportschool of gezond eten, zul je nog geen verschil zien. 
je zal het eerst een tijdje vol moeten houden voor je resultaat hebt.

  • Maaltijden overslaan
als je een maaltijd overslaat is de kans groot dat je juist meer calorieën binnenkrijgt op een dag. bij het eten van de volgende maaltijd heb je immers veel meer honger. 
houd je spijsvertering draaiende door gedurende de dag steeds een paar kleine maaltijden te eten.
er wordt niet voor niks gezegd dat je 3 maaltijden per dag heb: ontbijt, lunch en dinner.
plak daar 3x een gezonder tussendoortje tussen en je bent al op de goede weg wat je eten betreft.

  • Te snel eten
het kost je hersenen zo'n twintig minuten voor deze doorhebben dat je vol zit. 
als je snel je maaltijd naar binnen schrokt zul je dus niet meteen doorhebben dat je vol zit. 
als je langzaam eet krijg je naar verhouding eerder een seintje dat je vol zit en eet je je dus ook niet te barsten.
neem even tijd tussen gerechten als je aan het eten bent: na de soep even wat kletsen voor je door gaat met de hoofdmaaltijd.

  • Compenseren
als je veel sport of zwaar traint heeft je lichaam behoefte aan meer voedingsmiddelen. na jezelf in het zweet hebt gewerkt in de sportschool kan een beetje chips geen kwaad, toch? wil je dat je trainsessie effectief is? graai na het sporten dan niet naar de chips maar neem een portie kwark met fruit. 
laten we wel even voorop stellen dat een keer een beetje chips echt geen kwaad kan.
je mag echt jezelf ook wel eens zo een "slechte zonde" gunnen. 



alles bij elkaar is het vooral tijd en leefwijze die de belangrijkste punten zijn bij afvallen.
dus wil je gezond afvallen nemen dan ook die twee punten mee.
en laten we eerlijk zijn, doe we niet allemaal na een paar dagen op die weegschaal stappen om te zien of we al resultaten hebben?
een vast moment per week is dan ook niks mee.
ik wens ieder die bezig is met afvallen of gewoon gezonder willen leven veel succes.
ik let ook wel een beetje op wat ik eet maar ik vind zo een klein schaaltje chips op schoot bij de film toch ook best lekker! en heb dan ook geen plannen om die in te ruilen voor een appel ofzo.

tot het volgende blog ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten