donderdag 28 september 2017

iedereen heeft bruine ogen!

de wetenschap zet ons soms eerder voor raadsels dan oplossing.
zo ook met dit feitje waar ze mee aan kwamen.
onze ogen: als je blauwe ogen hebt meent men in de wetenschap dat dit zo lijkt!
alle mensen zouden bruine ogen hebben, hoewel we toch duidelijk tinten blauw, grijs of soms groen lijken te hebben.
beweerd de wetenschap dus dat we allemaal bruine ogen hebben.
we weten ook dat vele baby's worden geboren met blauwen ogen die later donkerder kunnen worden.
dat zou dus allemaal te maken hebben met pigmenten in onze ogen en de licht inval.

het menselijke ogen heeft een bruin pigment genaamd melanine.
dit is hetzelfde pigment dat onze huidskleur en haarkleur bepaalt. 
in onze ogen komen deze voor in de vorm van melanocyten of miniatuur melanine cellen. Die zijn allemaal bruin.

maar de hoeveelheid melanocyten verschilt van mens tot mens. 
hoe minder je er hebt, hoe lichter je ogen. 
maar waarom zijn sommige ogen dan blauw en niet gewoon lichtbruin?
dat heeft allemaal te maken met de manier waarop het licht in deze cellen invalt.
als er wit licht in het oog invalt, springen de golven in het rond en reflecteren ze in de structuur van het oog. dit proces wordt Tyndall genoemd, waardoor er een groene of blauwe schijn ontstaat.
vergelijk het een beetje met de blauwe lucht. als je blauwe ogen hebt, zie ze dan als kleine stukjes van de lucht!

baby’s worden vaak geboren met blauwe ogen omdat hun lichaam nog niet genoeg melanine produceert.


blauwe ogen zouden ook nog niet zo heel lang als kleur worden aangegeven. 7.000 jaar geleden had iedereen iedereen bruine ogen! volgens de wetenschap dan.
soms kan een persoon in elk oog een verschillende hoeveelheid melanocyten hebben, wat leidt tot heterochromie of twee verschillende oogkleuren. 
het is zeldzaam, maar er zijn mensen met een blauw en een bruin oog!


dit is een foto van mijn oog.
ik heb volgens me paspoort blauw/grijs als kleur van mijn ogen.
je ziet ik een lichte vorm van het zo gezegde Tyndall rond me iris.
daardoor zou dus te verklaren zijn waarom mijn ogen blauw/grijs lijken.
maar ik geloof het allemaal wel zo, voor mij zijn ze gewoon de kleur die je ziet en al die wetenschappelijke verklaring kunnen me wat.
ik heb blauw/grijs als kleur ogen.
wel bijzonder als ik eerlijk ben want me ouders hadden beiden bruine ogen.


Dus op de vraag: welke kleur ogen heb jij? , zou je kunnen antwoorden met bruin.
maar ik denk niet dat dit zal gebeuren omdat we toch blijven kijken naar de eerste indruk die we zien en dat is dan weer de kleur zo als we het zien.
leuk wetenschappelijk gevonden maar ik denk dat niemand echt zal gaan zeggen dat ze bruine ogen hebben. maar gewoon de kleur die we kunnen zien.

tot het volgende blog .... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Oefentherapie reuma komt mogelijk in het basispakket zorgverzekering

foto: Reuma magazine.nl De klachten van reuma verschillen per dag. De ene dag heb je bijna nergens last van, terwijl je de andere dag vergaa...