woensdag 12 juli 2017

stuur meer post! en #postcrossing#66

hier weer een nieuwe postcrossing. en deze week is dit blog tevens een kleine uitroep dat we eens wat vaker post moeten versturen. eigenlijk kan je het een dubbel blog noemen.
en deze week wil ik even wat extra aandacht geven aan post versturen.
eerder deze week in het nieuws kwam het bericht dat er steeds minder post word verstuurd hier in Nederland!
tussen 2010 en 2015 is het versturen en ontvangen van post met 8% gedaald.
versturen we nu nog ruim 2,4 miljard brieven en kaarten, zijn de verwachtingen voor 2025 dat dit nog maar 1,2 miljard zal zijn.
en dat gaat gevolgen hebben, minder post dus ook de werkuren van onze postbezorgers van PostNL gaat op de schop. (als het al niet gaat uitdraaien op banen die worden geschrapt!)
dit kan betekenen dat we niet iedere dag meer post bezorg kunnen gaan krijgen. dit wordt dan 2 of 3 dagen in de week.
ook zal de prijs van de postzegel omhoog gaan. de prijs ligt nu op 73 cent voor een postzegel.
naar verwachten wordt dit volgend jaar 78 cent en als er geen veranderingen komen kan het wel eens zo zijn dat in de toekomst je postzegel meer dan 1 euro gaat kosten. de richtprijs die wordt verwacht van de kosten voor een postzegel ligt rond het dubbele van wat we nu betalen.
en dan voel je denk het al aan dat het versturen van post minder aantrekkelijk wordt.

we leven steeds meer met de gemakken van onze mails, whats up of welke vorm van communicatie we ook kunnen gebruiken met onze telefoon of computer.
erg handig maar laten we de post niet vergeten, dat maakt dingen iets persoonlijker.
net als met postcrossing, je verstuurd een kaartje en je krijgt er een terug, iemand die je niet kent maar dat geeft niet, dat kaartje ontvangen geeft je zo veel plezier.
echt! dus doe jij nog niet aan postcrossing mee? ga naar de site en meld je aan!

https://www.postcrossing.com/

helemaal een stop van post zal niet gebeuren maar laten we de post nieuw leven in blazen en kaartje gaan sturen. of schrijf je oma of opa eens een brief, vinden ze vast heel leuk.
PostNL ziet dan wel een terug loop in post versturen maar in de pakketdienst lijkt dus wel groei te zitten.pakketten sturen we dus nog wel genoeg.
hoewel ik daar weer iets van terug kan halen dat mensen meer online winkelen dus dan zijn al die meerder pakketten ook begrijpelijk.

hoe leuk post ontvangen is? nou bijvoorbeeld zo als met dit kaartje.
deze week kwam dit kaartje op de deurmat.
het kosten even wat moeite om de code te ontcijferen maar het is goed gekomen.
het kaartje kwam uit China en heeft in 14 dagen 7914 km afgelegd.
ik kan geen Chinese tekens lezen maar ik gok dat het kaartje te maken heeft met de horoscoop van de haan.
ik denk dat dit jaar, 2017, het jaar van de haan is.
me eigen teken in de Chinese horoscoop is de rat.

in de loopt van de tijd heb ik al een hele leuke verzameling aan kaartje van over de hele wereld gekregen.
om van die leuke kaartjes te ontvangen is het enige wat je hoeft te doen zelf een kaartje naar iemand te sturen.

en deze week stuur ik dit kaartje naar Frankrijk.
dit kaartje zal een afstand van 557 voor die ergens in zuid Frankrijk bij iemand op de deurmat valt.
via postcrossing heb ik een adres waar deze kaart naar toe moet.
daar naast heb je een ID nummer waar mee de ontvanger je kan kan registreren als deze is ontvangen.
wat je er verder op schrijft is aan je eigen, sommige mensen hebben via hun profiel dingen geschreven die ze zouden willen weten en ook kan je daar soms zien wat voor afbeeldingen ze graag op kaarten hebben staan.

omdat deze kaart naar het buitenland gaat, is de postzegel anders als wanneer je er een verstuurd in eigen land.
kaarten naar het buitenland daar gaat een internationale postzegel op.
voor iedere kaart die je stuurt krijg je een kaart terug, zo werkt het bij postcrossing.
naast deze kaart heb ik nog de kaart van vorige week, deze ging naar Polen.
daar heb ik nog niks over gehoord.
de tijdsduur van het reizen is per land verschillend, binnen Europa kan het soms binnen een week al zijn dat je kaart er is.
maar buiten Europa kan het soms wel oplopen tot 5 รก 6 weken!
zo lang de kaart aankomt vind ik het altijd best.

en zo kom ik aan het einde van deze week.
een dubbel blog! een van postcrossing en dat in een combi om de terug loop van post onder de aandacht te brengen.
laat onze jongens van PostNL dus niet in de steek en stuur een wat vaker een kaartje of een brief.
en zo als altijd eindig ik gewoon met jullie weer te bedanken en graag tot volgende week ....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...