dinsdag 16 mei 2017

vroeger vs heden

als we eens kijken naar hoe het leven is veranderd dan is dat best veel.
vele technische snufjes maken ons leven wel erg makkelijk, maar sta je er nog wel eens bij stil hoe het vroeger was?
en dan niet vroeger in de tijd van ons opa en oma of onze ouders maar onze eigen tijd.
ik wil nog wel eens kijken naar hoe het in mijn tijd ging en hoe het nu gaat in de tijd dat me dochter opgroeit.
phhff ... daar zit toch al een behoorlijk verschil in.
vroeger was niet alles beter maar nu is ook niet altijd een verbetering!

dingen die vroeger zo gewoon waren en erbij hoorde is nu vaak iets waar we bang voor worden.
neem bijvoorbeeld de zorg in Nederland, vroeger waren er heel veel dingen die je gewoon zo kreeg, ze hoorde bij de vaste zorg en ze waren ten goede van jezelf of je kinderen.
het hoorde allemaal thuis in je ziekenfondspakket voor een vast bedrag.
ik weet nog dat je om de zoveel jaar voor prikjes weg moest, je was er doodsbang voor maar het moest.
nu ben je eerder bang voor de rekening die je krijg als je een keer een prik heb gehad of zo en zo al als je een keer naar een dokter ben geweest.
de angst voor de spuit is wel weg, tegenwoordig zijn we meer bang voor de rekening die volgt.
de zorg heeft naast je vaste hoge zorgbijdragen ook nog een een eigen risico bijdragen van bijna 400 euro.
nee, de zorg is niet meer zo als vroeger en heel veel mensen zouden wil dat dat nou juist was gebleven of terug gaat komen.

met de tijd is ook ons postverkeer gaan veranderen.
vroeger stond je op de post te wachten, misschien zat er een kaartje bij van opa en oma?
nu gaat veel via email of gewoon online op het internet.
wat er nu nog via de post komt is veel al reclame folders waar we dan ook weer niet echt op zitten te wachten.
dagelijk kost aan emails die waardeloos zijn, ook reclame of andere onzin spam.
en dan heb je soms toch nog die ene brief of kaartje wat je ontvangt of misschien heb je bepaalde dingen gewoon nog op papier?
ik wel, het gemaak van internet is soms fijn maar ik heb nog graag van alles overzichten op papier.
ja, noem me maar ouderwets maar soms kan het nog verdraaid handig zijn als je iets zo op papier kan terug vinden!
als je wat meer spanning in je post wil, denk dan eens aan postcrossing.
ontvang en stuur kaartje over de hele wereld, super leuk.
ik heb er iedere woensdag een blog over.


en dan is er nog onze tv.
een leuk vermaak maar ben ik de enig of denken er meer mensen zo over?
het aabod is groot en dan is het nog niet veel bijzonder wat intrek is om te kijken.
ik ben van het tijdperk Dallas, dynasty of Falcon Crest, heerlijk was dat om te kijken! en lekker smullen van al die list en bedrog, geheime affaires en andere liefdesverhalen.
of wat dacht je van the A-team, Air Wolf of night rider?
ook ik zal stoppen, dit zeg de jeugd waarschijnlijk niet zo veel.
die zitten achter de buis, laptop of welke apperaat dan ook geplakt aan Netflix. oké. hebben wij ook maar het gebruik van me dochter is hoger dan die van mij.
buiten wat we samen kijken aan series en films.
een leuke manier als de tv zelf weinig te bieden heeft, terwijl we er genoeg voor betalen, om nog maar te zwijgen over aanbieders die zenders van de buis halen met onzin reden mar juist wel weer de zenders waat JIJ naar keek.

en laat ik dan ook maar even het hebben over onze vakantie.
en niet iedereen gaat 3 weken naar Spanje, er zijn ook mensen die dagjes uit gaan, ook dat valt onder vakantie.
lekker een dagje naar het strand, hoewel ik me daar nou niks bij kan voorstellen of gewoon dagje pretpark of dierentuin.
we genieten volop en hier en daar werden wat foto's genomen.
nog met zo een filmrolletje wat je weg bracht als het vol was om je foto's af te laten drukken.
nu doen we alles digitaal en delen het op sociaal media, ja, ik doe het ook wel eens.
maar niet altijd dat ik of me dochter er op staan, gewoon een foto van de plek waar we zijn.
sommige mensen slaan er in door, die hebben een heel fotoverslag van hun vakantie online staan, doen ze ook van hun normale leven.
nee, ik heb nog wel een grens, ik wil best dingen delen maar soms wil ik ook gewoon een privé moment met me eigen dochter of vrienden.
ik wil best dingen delen met jullie maar soms wil ik gewoon een avondje of dagje uit voor mezelf zonder dit te delen.


tot het volgende ....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dingen die duurder zijn geworden in 2024

foto: Freepik Dat alles duurder wordt hoef ik je niet te vertellen.  Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is om alles op een rijtje te he...