donderdag 4 mei 2017

katten en hun gedrag #1

ik vraag me wel eens af of ik de enige ben die van die katten hebben met van die rare gewoontes?
hoewel? sommige gedrag schijnt algemeen bij een kat te horen.
ik heb er drie rond lopen, Rambo van 3 jaar oud, Frodo van 2 jaar oud en Nala van bijna 1 jaar oud.
en die laatste is een pittige tante maar ook heeft ze vast onderdeel dat ze in de ochtend het meest actief is.

oké, dit is herkenbaar, toch?
je een schorre keel roepen aan je kat en geen enkele reactie terug of teken van leven.
trek een blik voer open of gewoon een kastdeur en ... hup, daar is hij of zij.
hier gaat het een stukje erger, hier wordt ik rond half 6, ja .. je leest het goed, door Nala al wakker gemaakt omdat ze haar bakje gevuld wil hebben.
echt niet dat ik er gelijk uit ga maar van slapen komt dan ook niet zo heel veel meer.
ik hou me strikt aan voor 7 uur vul ik hier geen bakjes met voer.
helpen doet het niks want Nala houdt vol om me toch vroeger wakker te maken.


niks zo lekker als wanneer je je huis hebt opgeruimd en alles weer schoon blinkt.
en natuurlijk ... grr ... kat gaat naar de kattenbak en vervolgens staan er op je net gedweilde vloer van die witte kattenpootjes door het kattengrind uit de bak.
(zucht) ramen poetsen is er ook zo een, net klaar ... Frodo komt je werk even bekijken en plant vervolgens even leuk zijn poten tegen je net gepoetste ramen aan ... en bedank weer!
zo blijf je in ieder geval wel bezig.





dit is denk ik gewoon typische een kat, zet een mandje voor hem of haar neer maar ze zullen er echt niet in gaan liggen.
nee, ze gaan in een lege doos van boodschappen liggen of in de krantenbak. misschien toch liever op de bank of wat ik ook wel eens mee maak, op je wasrek met schoon gewassen wasgoed.
ze slapen bijna overal behalve in dat mandje wat je voor ze hebt gekocht.
onze Rambo die heeft dan nog wel een mand waar hij in slaapt, zo een soort van hangmat die je aan je verwarming kan hangen, die wordt dan wel gebruikt door hem, verder niemand.






ook heel herkenbaar, ze werken nooit mee!
wat liggen ze er toch schattig bij, een leuk moment om een foto van je lieverd te maken.
dus niet! ... je pakt je telefoon, ja tegenwoordig nemen we al onze foto's met ons mobieltje, en je wil van dit schattige moment een foto maken.
zeker weten dat je kat er anders over denkt en besluit uit zijn schattige positie op te staan en even je aandacht wil voor een aai en geen foto.
wat je ook probeert, die foto komt er nooit zo als jij hem wilde hebben.
soms heb je mazzel en kun je toch een leuke foto van je harige vriend maken maar doe dit dan snel, voor hij of zij het door heeft en je foto moment weer verpest.


ik heb nog wel meer van die maffe katten-momenten.
ik kan er op reken als ik de boodschappen tas pak dat Nala er in springt, op bed als ik aan het lezen ben komt Frodo half op me schouder liggen en duwt met zijn poot me boek weg ... even zijn vaste knuffel moment.
Rambo zit na de afwas s'avonds altijd op het krukje te wachten tot er kattensnoepjes worden uitgedeeld en na dat ik in de avond de hond nog eens heb uit gelaten zit hij in de gang op me te wachten en wil hij ook even geknuffeld worden.
alle drie hebben van die vaste gewoontes, of ik er ook altijd blij mee ben? nee, de ochtend gewoonte van Nala is mij iets te vroeg maar echt er mee stoppen wil ze ook niet.
alle drie hebben ze wel iets waar je je bij afvraagt "hoe komen ze er aan?" maar alle drie zijn me zeer dierbaar.
ik ben een kattenmens maar ook een hondenmens, van onze Isa hou ik net zo veel.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dingen die duurder zijn geworden in 2024

foto: Freepik Dat alles duurder wordt hoef ik je niet te vertellen.  Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is om alles op een rijtje te he...