vrijdag 26 mei 2017

is de druk voor examen te hoog?

leerlingen op de middelbare scholen ervaren te veel werkdruk. 
dat bleek uit een onderzoek van de Kinderombudsvrouw. 
ze hebben te veel huiswerk, toetsen en examens. ook spelen de hoge verwachtingen van ouders en leraren hier in een rol.
en ik herken het! ik zie het bij me eigen dochter terug. 
vanuit school geven ze nu al een aantal weken examentrainingen als voorbereiding op het 4de jaar. ( ze zit nu nog in het 3de jaar)
in dit 3de jaar zijn er een aantal vakken waar ze dit jaar voor het eerst als 3de jaars examen in gaan doen.
dit geld voor vakken bij de gekozen richten, zorg, techniek of economie.
volgende jaar worden deze vakken aan gevuld met vakken die aansluiten op je keuze pakket van dit jaar.
hoezo de druk word opgevoerd? dagelijks hoor je de klachten van te veel werk en de hoofdpijnklachten.


de jongeren willen zelf een vermindering van de hoge werkdruk en meer hulp bij schoolzaken en een breder vakkenaanbod.
ik ervaar het zelf ook dat de keuzes van me dochter met de vakken we kunnen worden toegepast bij haar studie keuze maar meer bijvakken zijn als hoofdvakken waar ze echt wat aan heeft. 
daarnaast willen jongeren meer meepraten en meebeslissen over belangrijke zaken. 
verder blijkt uit de vragenlijst van de Kinderombudsvrouw dat jongeren ontevreden zijn over de situatie thuis en de band met familieleden. 
dit door de druk en verwachtingen die er van ze verlangt worden.
als ouder bepalen wat je kind moet gaan studeren werkt niet, vroeg of laat komen er problemen van. bijvoorbeeld dat de studie intresse er niet is waardoor de cijfers tegenvallen en de studie gestopt moet worden.
ook hebben kinderen zorgen over financi├źn: het te lage inkomen van hun ouders, de hoogte van het minimumjeugdloon en de studiefinanciering die is afgeschaft.
er zijn zelfs al jongeren die met burn-outs te maken hebben.
de term burn-out werd begin jaren zeventig in Amerika ge├»ntroduceerd voor een combinatie van fysieke en geestelijke klachten die maken dat iemand totaal is ‘opgebrand’. 
de simpelste taken lijken onoverkomelijk, er is een gebrek aan energie, er zijn concentratiestoornissen, slaapstoornissen, agressie en depressie. 

als ouder vraag ik me echt af of we niet te veel van onze kinderen vragen?
ik zie en hoor rond me vaak dat kinderen met hobby's stoppen omdat ze er geen tijd voor hebben door het huiswerk wat ze krijgen.
en zelf op basisscholen is de druk langzaam wat opgeschroeft.
vanuit de overheid is er nog de leerplichtwet die dingen ook niet makkelijk heeft gemaakt voor de jongeren.
als je dan door alle druk je examens hebt gehaald hoef je niet te zeggen: even een jaartje geen school en een baantje zoeken, na dat jaar werken en goed rond gekeken te hebben door gaan leren kan tegenwoordig niet meer.
je MOET nu vanuit de wet tot je 18 jaar verplicht naar school.
en voor sommige jongeren is dat een ware ramp. 
nee, we hebben het de jeugd van tegenwoordig niet makkelijk op gemaakt.
ergens snap ik het ook wel maar eerlijk gezegd is dit wel van de zotte.
het is een beetje te veel van het goede als je het mij vraagt.
en dan wil ik nog maar zwijgen over de verschillen tussen ouders en school.
waar je als ouder goed genoeg tegen zegt maakt de school er een drukpunt van dat ze het zorgelijk vinden en ze twijfelen of je je examens wel gaat halen.
het is mooi dat er een goed plan is waar we de toekomst van de jeugd proberen te verbeteren maar we vragen wel een beetje veel van ze denk ik zo.

tot het volgende blog .....





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen