donderdag 20 april 2017

ontbijtmythes

ontbijten: volgens de één is het een must, volgens de ander is het niet zo zeer belangrijk wanneer je eet, maar wát je eet. 
ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ontbijt type ben, het idee om net uit me bed te moeten eten staat me zo tegen.
met een gemiddelde tijd van 7 uur uit me bed is koffie mij start de dag gewoonte.
zo rond 10 uur, met koffie, doe ik vaak pas iets eten. en niet uitgebreid maar makkelijk, een cracker of soms ook een schaaltje yoghurt.
zeg eens eerlijk, heb jij enig idee wat je ’s ochtends in je mond stopt en wat voor een effect dat op je dag heeft?

MYTHE 1: ALS IK LAAG IN KCAL ONTBIJT, IS DAT GOED VOOR MIJN DIEET
door te gaan ontbijten, heb je een beter eetpatroon en daardoor heb ik veel meer energie.
daarnaast zorgt een gezonde start van de dag er vervolgens voor dat je later niet gaat snaaien. let er op dat een ontbijt je lang energie geeft. als je later op de dag trek of eetbuien krijg, heb je altijd het gevoel dat je achter de feiten aanloop.

MYTHE 2: DOOR GEZOND TE ONTBIJTEN, WORD IK GELUKKIG
niet iedereen trekt zich wat aan van al die regeltjes. zo zweert een mensen bij hun ontbijtje van vanilleyoghurt met gedroogde muesli en fruit. de yoghurt is misschien gezoet, maar de rest is zonder suiker. Dus dat kan je goed reken.

MYTHE 3: ONTBIJTEN MET FRUITSOORTEN ALS BANANEN, IS SLECHT VOOR ME
maar wat kan je dan het best als ontbijt eten? een gezonde optie is bijvoorbeeld volkorenbrood met plakjes banaan of magere of halfvolle yoghurt met volkoren granen en fruit. maar niet iedereen ziet brood als een gezonde optie.
eet dan bijvoorbeeld een kom yoghurt met speltvlokken, blauwe bessen en gebroken lijnzaad of een bananenpannenkoek (één banaan, twee eieren, antikater ontbijt)

MYTHE 4: BROOD IS SLECHT VOOR ME
over brood bestaan dan ook de nodige roddels. 
Volgens volgens voedingsdeskundigen is er niets van waar dat het niet goed voor je zou zijn: als je maar de juiste soort kiest. 
volkorenbrood bevat veel vezels en zorgt voor een verzadigd gevoel. als je het met mager beleg eet, is er niets aan de hand.

MYTHE 5: MAGER EN NATUURLIJK BELEG IS ALTIJD EEN GOEDE KEUS
kiezen het juiste beleg. er zijn echter een hoop valkuilen. 
eet je kipfilet of boterhamworst? of kies je voor pindakaas? of gezonde honing? 
bewerkte voedingsmiddelen, zoals vleeswaren, kun je beter maar met mate eten. 
deze bevatten namelijk onder andere een hoop zout en worden in verband gebracht met darmkanker en hart- en vaatziekten. 
ook zien mensen honing vaak ten onrechte als een gezonde zoetmaker. honing heeft een gezond imago maar het is suiker en valt buiten de schijf.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen