zondag 26 februari 2017

deel 2: Loslaten

deel 1 gemist hier volgt een link er naar:

http://scoozie-mouse.blogspot.nl/2017/02/deel-1-loslaten.html


en dan volg hier het 2de deel van loslaten, veel lees plezier!



                                          loslaten



Het was zaterdagmorgen en het was behoorlijk druk in het kleine flatje van Jade.
Het was nu Tommy’s flat, Jade verhuurde de woning nu voor een klein bedrag.
Hij had bij oma Nora kunnen blijven maar Tommy had laten weten dat na bijna 7 jaar weg te zijn geweest en op eigen benen te hebben gestaan wilde hij toch graag een eigen plek.
Nora had verder niet aangedrongen, ze snapte hem wel. Het belangrijkste was dat haar kleinzoon terug was in Cottonshall.
De verbouwing bij Josh waren afgerond en Jade was voor de kerst al ingetrokken.
Nu werden de laatste spullen die over moesten naar de nieuwe woning gebracht.
Tommy had niet veel bij zich toen hij naar Cottonshall kwam, wat kleding en andere kleinigheden.
Kort voor de kerst was hij een weekend naar Hell’s Bay vertrokken, daar had hij de jaren na zijn vertrek gewoond.
Veel had hij niet gepakt, wat kleine dingen als zijn laptop, foto’s, boeken, cd’s enzo.
De meubels liet hij achter, Roy zou zorgen dat de woning opgeruimd en leeg zou komen.
Hoewel Tommy het rot vond dat hij Roy moest achterlaten had die hem verzekerd dat het goed was en dat hij zeker een keer de kant van Cottonshall zou komen om bij te kletsen en een biertje te drinken.
Tommy werd ruw uit zijn gedachte gehaald, ‘wat heb je met me bank gedaan?’
Jade stond voor zijn neus en keek heb een beetje boos aan.
‘tja… ‘, Tommy haalde zijn hand door zijn haar, ‘die had zijn beste tijd wel gehad, vond je ook niet? Ik ben zo vrij geweest dat oude ding te lozen en deze hier voor een prikkie te kopen.’
Er viel een moment stilte, ‘Tuurlijk snap ik dat, hij was inderdaad wel aan vervanging toe.’ Jade gaf hem een duw, ‘ik maak maar een grapje, ik had gezegd dat je maar moest kijken wat je wilde houden en wat je er uit gooide.’
Tommy zuchten diep, hij wist dat de bank nog uit het oude huis was gekomen, dus hij wist niet zeker of de waarde erg hoog had gezeten bij zijn nichtje.
Phoebe onderbrak hun onderonsje, met een hondenmand en wat andere spullen erin in haar handen.
‘Wat is hier de bedoeling van?’, Phoebe wist hoe Jade aan deze spullen was gekomen, het verhaal van Doolittle en hoe die Jade en Josh bij elkaar had gebracht had Jade haar vertelt.
Tommy trok een wenkbrauw omhoog, ‘heb ik iets gemist?’
‘Nee, niks bijzonder, ik vertel je dat verhaal nog wel eens een keer. Breng ze maar naar de auto, misschien dat we die nog kunnen gebruiken als er een hond moet overnachten in de praktijk.’
Tommy zei verder niks en pakte een doos om naar de auto te brengen.
Buiten stond Phoebe bij Nora, die had zich opgeworpen om op de kleine Jaden te passen.
Nora had willen helpen maar niemand leek dat een goed idee te vinden, na haar hartinfarct was iedereen nog zuiniger op haar geworden.
Phoebe had het wel begrepen maar vond het ook wel sneu voor Nora, daarom had ze haar gevraagd om die dag op de kleine Jaden te passen.
Jaden was al een flinke knul geworden, hij was nu 7 maanden.
Wyatt was de beste vader die een kind zich kon wensen, ze woonde nu samen in de vakantiewoning van haar ouders.
Wyatt had niet kunnen helpen omdat hij een vroege dienst draaide als een van de agenten in het dorp.
Het was een gezellige drukte en binnen korte tijd waren de spullen van Jade in geladen en die van Tommy naar binnen gebracht.
vele handen maken vlug werk in dit geval, Jade, Josh en hij waren er vanzelfsprekend maar ook zijn ouders hadden geholpen. En Phoebe niet te vergeten, die gelijk had aangeboden om te helpen.
ergens had hij even bewondering voor zijn moeder gehad, die had zonder tegenspraak gedaan wat van haar was gevraagd.
het leek erop dat Shannon echt een beter leven was gaan leiden, en leek te accepteren hoe een ander zijn of haar leven leefde.
iedereen stond buiten, ‘nou dan gaan we maar richting de praktijk om daar weer uit te laden’ zei Josh.
Daar leek iedereen het mee eens te zijn, dus vertrokken ze die richting op.


Roy had Cottonshall bereikt en draaide het plein op, precies zoals Tommy had gezegd zag hij de Cotton Shanty staan.
Hij zocht een plek om zijn auto te parkeren, na te hebben geparkeerd slot hij zijn auto af en ging naar de kroeg.
Toen hij binnenstapte klonk het tingel geluid van de bellen aan de deur. Hij zag verder niemand binnen.
Even aarzelde hij maar liep een klein stuk de kroeg in, in de keuken hoorde hi gerommel en iemand riep dat ze er aan kwam.
Roy keek rond, het zag er gezellig uit, ruimte om gezellig samen te zijn met elkaar maar hij zag plekjes die meer geschikt leken voor wat meer privé momenten.
Als of je in een dorp als dit iets privé kon hebben dacht Roy.
Hij liep naar de bar, hij nam plaats op een kruk en wachten tot de persoon die had geroepen zou komen.
Deze plek straalden meer een thuis uit, als iemand had geprobeerd een wat ruime woonkamer te creëren.
Als een kroeg als deze in Hell’s Bay was geweest dan was hij er zeker wel eens binnen gegaan om een biertje te happen.
Het sprak hem wel aan , en tent zoals dit, de omgeving was mooie en rustig en misschien dat als hij het zou willen hij hier best zou kunnen wonen.
Roy werd uit zijn gedachten gehaald door een stem, ‘goedemiddag, waarmee kan ik u helpen?’
Roy staarde naar het gezicht van Afro-Amerikaanse vrouw, haar ogen waren mooie en donker van kleur.
Haar haar was zwart en kort in lagen geknipte, en viel wat speelt in haar nek.
Waarom leek zijn hart even een slag over te slaan? Iets aan deze vrouw leek hem aan te trekken.
Tibby staarde hem aan, ‘kan ik u helpen?’ herhaalde ze haar vraag.
Roy staarde haar nog een moment aan, ‘o ja’ stamelde hij.
‘Mijn naam is Roy Hobbs, ik ben op zoek naar Tommy North. We zijn oude vrienden en hij had me gezegd naar deze plek te komen,dit zou de beste plek zijn om elkaar te treffen.’
Tibby besefte gelijk wie deze man was, de vriend waar Tommy het over had gehad, die hem hier zou komen opzoeken.
Ze had een gesprek tussen Tommy en zijn vader opgevangen, en had gehoord dat deze man zo wel zijn vrouw als zoon was verloren.
Dat verklaarde waarom er een trieste blik in zijn ogen was maar ook had ze even een glinstering gezien.
‘Ja, dat kan kloppen, Tommy heeft zo iets vertelt dat zijn vriend zou komen’, Tibby stak haar hand uit naar Roy.
‘Tibby Jamerson, welkom in Cottonshall Roy. Tommy had wat verhuizing werkzaamheden met zijn familie maar ze zullen hier straks wel komen om uit te puffen, kan ik je wat te drinken aanbieden?’
‘Een lekker kopje koffie zou niet verkeerd zijn’ antwoorden Roy.
‘Komt er aan.’ Tibby draaide zich om naar het apparaat om een koffie voor hem te maken.
Haar gedachten dwaalde even af, hij was best knap, ruig type, ongeschoren gezicht maar op zich niet onverzorgt.
ondanks de wat ruimvallende trui die hij droeg kon Tibby wel aan zijn lichaam zien dat hij gespierd moest zijn.
Het apparaat piepte om kenbaar te maken dat de koffie klaar was.
Ze pakte het kopje en zetten het op de bar voor hem neer.
Houd je kop erbij dacht ze, ‘ alsjeblieft, een koffie.’
“Dank je’ antwoorden hij haar met een glimlach erbij waardoor Tibby het gevoel kreeg dat ze begon te smelten.
Wat was dit nou weer? sinds wanneer was zij gevoelig voor de charme van een man?
Het laatste waar ze op zat te wachten was dat kleve liefdesgedoe. Wat haar betreft was ze klaar met ware liefde, niet dat ze het de stelletjes die dol verliefd waren dat geluk misgunnende. Maar iets aan deze man trok haar aan.
In een poging haar gevoel te negeren begon ze wat dingen op te ruimen en te poetsen.
Roy haalde zijn mobiel te voor schijn en keek of er berichten waren, of liever gezegd hij deed als of.
Toen hij deze vrouw zag leek zijn hart even stil te staan en dit gevoel had hij al lange tijd niet gevoeld. Iets aan deze vrouw trok hem aan.
In zijn ogen leek ze niet zo opstandig en nors als dat Tommy hem had wil doen geloven.
Verder kwamen zijn gedachten niet, de deur ging open en vrij luid kwam er een gezelschap binnen vallen.
Boven het gelach uit herkende Roy de stem van zijn maatje.
Toen Tommy de man aan de bar herkende liep hij op hem af en gaf hem een stoot op zijn bovenarm.
‘Roy, je bent er! top man, goed je weer te zien.’
De twee vrienden omhelsde elkaar, Roy keek zijn maatje even aan, hij zag er goed uit, schuin keek hij naar het gezelschap wat ook in de richting van de bar kwamen.
Tommy stelde ze voor, ‘mag ik jullie voorstellen aan me maat uit Hell’s Bay, Roy Hobbs. Roy, dit zijn mijn ouders, Isaac en Shanon North, mijn nichtje Jade met haar vriend en dierenarts hier, Josh Adams en deze jonge dame  onze dappere Phoebe Martin.’
Roy stond op en gaf iedereen een hand, ‘ik heb veel over jou gehoord Jade. Die gast hier heeft enorm in zijn rats gezeten om jouw maar het ziet er naar uit dat je het prima heb gedaan zonder zijn bemoeizucht.’
Jade schoot in de lach, ‘lieve god, ik ben een grote meid en kan heel goed me eigen boontjes doppen zonder me grote neef maar hij is een lieverd en bedoelde het heel goed, ik ben blij dat alles weer is zo als het hoord.’
Tibby probeerde stilletjes zich terug te trekken in de keuken maar Tommy merkte haar op, ‘Tib, waar denk jij naartoe te vluchten? Je hoeft echt niet weg te gaan. Dit is me ..’ verder kwam hij niet.
‘Laat maar, hij heeft zichzelf al voorgesteld en hij weet ook wie ik ben’, het kwam er iets kribbiger uit dan ze had bedoeld.
‘En ik vlucht nergens naar toe, er ligt nog genoeg werk om te doen in de keuken. voor het geval je het even mocht zijn vergeten we runnen hier een kroeg waar mensen komen drinken en eten en dat eten zal echt klaar gemaakt moeten worden als je die hongerige monden wil voeren.’ Zonder verder af te wachten schoot ze de keuken in.
Daar stond ze even een paar tellen met haar hand op haar hart, waarom had ze deze gevoelens in haar lijf gieren?
Het gezelschap keek verbaasd, Tommy staarde naar de dichte keukendeur, hij snapte er ook niks van.
‘Tja, .. zo kennen we Tib weer als vanouds kribbig en nors’ terwijl hij zijn schouders ophaalde en achter de bar dook om zijn gasten van een drankje te voorzien.
Roy snapte het ook niet, ze leek aardig en aan haar ogen kon hij wel zien dat ze een zachtaardig persoon was, toch was er iets wat haar een houding leek te geven zodat ze mensen op afstand hield.
Hij was al snel weer vergeten wat er zo juist gebeurden toen hij in een leuk gesprek raakte met Isaac, Josh en Tommy.


Het was al na negen uur toen Tommy en Roy de woning binnen kwamen waar Tommy nu zou gaan wonen.
Roy keek eens rond, ‘ziet er niet verkeerd uit, groot genoeg voor jou alleen of is er misschien iemand die dit met jou kan gaan delen?’
‘Nee, ben je gek! ik ben een vrij man, dit is mijn eigen stekje. Oké, ik met nog wel even wat uitpakken maar ik heb een bed en ik kan slapen, dat is voor nu genoeg.’
‘Geen vrouw die misschien meer wil van jou of jij van haar?’ vroeg roy.
Tommy gebaarde om te gaan zitten, ‘een vrouw? ik? nee, echt niet! Ho even, … denk jij dat Tib misschien een oogje op me heeft?’
‘Zou toch kunnen.’
‘Wel nee, zo is Tib gewoon, niemand weet waarom, ze zegt nooit zo veel over waar ze vandaan komt. Ik heb Madison ooit eens horen zeggen dat ze uit Nashville,Tennessee komt maar meer weet ik ook niet.’
Al pratend had hij twee biertjes uit de koelkast gehaald en overhandigde er een aan Roy.
‘Nashville’ mompelde Roy, ‘ik heb wel eens gelezen over van die anti groepen tegen zwarte mensen die daar bezig zijn geweest. Zou ze een slachtoffer zijn van racisme?’
Tommy haalde zijn schouders op, ‘geen idee, ze praat nooit over die plek. Ze is verdraaid goed met d’r potten en pannen in de keuken maar op persoonlijk vlak een groot raadsel.’
Geen van twee zei iets en dronken hun biertje.
‘Waar komt die interesse in Tib vandaan?’ vroeg Tommy aan Roy.
‘Ach gewoon, ze leek erg aardig totdat ze met die norse houding naar de keuken verdween, er is iets wat haar is overkomen om afstandig te doen. ik weet niet waarom maar zo voelt het bij mij wel.’
‘Roy Hobbs! ik zou bijna zweren dat je onze norse Tibby leuk vindt! Je bent toch niet verliefd aan het worden op onze Tibby?’ Tommy keek zijn maat met een grote grijns aan.
Roy nam nog een slok, ‘verliefd? kom zeg! ik heb mezelf nog niet eens goed op orde naar alle ellende. Ik ben echt geen goed materiaal om aan een nieuwe relatie te denken, laat staan geschikt voor een vrouw die zo haar eigen bagage nog lijkt te hebben.’
Om snel van onderwerp te veranderen bracht hij een paar van de jongens op die Tommy misten en waar hij hem de groeten van moest doen.
Ook al ging het gesprek over wat anders in zijn hoofd bleef het beeld van Tibby toch rond spoken.
Deze leek hem meer te doen dan dat hij wilde toegeven.


wordt vervolgt .....


deel 3:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen