zondag 4 december 2016

deel 2: voltooid verleden tijd

deel 1 gemist hier volgt een link er naar:

http://scoozie-mouse.blogspot.nl/2016/11/deel-1-voltooid-verleden-tijd.html
en dan volg hier het 2de deel van het vijfde online verhaal, veel lees plezier!





 voltooid verleden tijd

Het was eind augustus en het weer was aangenaam.
Nora zat op haar veranda, binnen was haar kleinzoon Tommy aan het opruimen.
Ze genoot van zijn aanwezigheid, ze had hem zeker gemist. Ze had hem ook begrepen dat hij was weggegaan, met de belofte dat zij op Jade zou passen en beschermen van zijn moeder was hij weggegaan.
O, ze had brieven en kaartjes gehad, hij had gebeld maar iedere uitnodiging om lang te komen had hij beleefd afgeslagen.
Nora pakte het fotoboek van het tafeltje en sloeg een pagina om, de ogen die haar aankeken voelde vertrouwd, ze miste hem ook nog iedere dag.
Met haar wijsvinger volgde ze de omlijning van zijn gezicht, het was alweer 15 jaar dat haar Thomas was ontnomen. Nora zuchten diep en sloot haar ogen.



16 juni 2001 Cottonshall
In de landelijk keuken van huize Campbell zaten tweeën mensen aan de keukentafel.
Thomas en Nora Campbell waren al 35 jaar getrouwd en nog net zo verliefd als toen ze elkaar leerde kennen..
Toen Nora met Thomas trouwden was ze al ruim 3 maanden in verwachting van hun eerste kind, openlijk hadden ze daar toen niet veel over gezegd maar toen mensen konden zien dat Nora zwanger was werd er toch wel over gepraat.
Thomas had als enige hier op gezegd: ‘trouwen zouden we toch wel hebben gedaan en wat er er nou mooier dan de liefde voor je vrouw en toekomstige kind.’
Na twee jaar huwelijk en een dochter, werd hun zoon, de kleine Noah geboren.
Hun gezin was nu compleet, Nora voelde zich gelukkiger dan ooit.
Hun huwelijk was gezegend met twee kinderen, beiden kinderen stonden op eigen benen en hadden hun eigen gezin.
Shannon was getrouwd met Isaac North, een beleggingsadviseur die zelf een aantal succesvolle belegging had gedaan waardoor hij zijn gezin prima kon onderhouden.
ruim 11 jaar geleden was hun gezin uitgebreid toen hun zoon Thomas werd geboren, vernoemd naar zijn opa maar iedereen noemde hem Tommy.
Haar zoon Noah had zijn liefde gevonden in Fenna Hill. ze hadden in dezelfde klas gezeten van de high school in Sommershall.
Hun tienerliefde was uitgegroeid tot een huwelijk en gezegend met de geboorte van dochter Jade, alweer 8 jaar geleden.
Thomas had hun gezin onderhouden met boeren, hoewel hun huis geen boerderij was bezat hij grond buiten het dorp waar hij akkers met landbouw had.
Enkel stukken grond waren verhuurd en werden als weiland voor koeien gebruikt door Caleb Woods.
Thomas was nu 56 jaar, van zijn grond had hij delen verkocht aan andere boeren.
Enkele stukken had hij nog maar boerde minder als eerst.
Hoewel zijn goede vriend en dokter Lambert Coleman hem had verzekerd dat de lichte ruis en hartslagen die werd overgeslagen niet gelijk zorgwekkend hoefde te zijn, was Thomas toch voorzichtig geworden.
Steeds vaker voelde hij een erg benauwende druk op zijn borst. Tot nu toe had hij niemand er iets over verteld.
Hij vouwde zijn krant bij elkaar en dronk zijn laatste restje thee en stond op.
Nora keek hem even aan toen hij een hand op haar schouder legde en hij haar, zo als iedere dag, al 35 jaar een kus gaf voor hij weg ging naar het land.
Nora’s vriendin Olivia die getrouwd was met Lambert was nu 5 jaar burgemeester van het dorp.
Toen ze zich al kandidaat had aangemeld had Nora haar voor gek verklaard maar was inmiddels daar op teruggekomen, Olivia was een top vrouw die het volk goed kenden en daar op wist in te spelen.
Ze zou later deze ochtend met haar koffie drinken, gezellig even bijkletsen.

De ochtend verliep sneller als verwacht, Nora had nog wat in huis gerommeld voor ze naar Olivia was vertrokken.en waren naar de pub van de oude Barry Chapman gegaan, niet dat Barry zo gezellig was maar zijn dochter Yasmin had een behoorlijk goed hand in het bakken en koken.
Yasmin was een wonder geweest toen ze op een dag op de stoep had gestaan bij Barry, ze was het resultaat geweest van een paar wilde nachten.
Nooit had hij geweten dat er een kindje was geboren tot de jonge vrouw aan de deur had gestaan en duidelijk bewijs gaf dat zij zijn dochter was.
Het was het gesprek van de dag geweest, en iedereen was zeer verbaasd geweest toen Barry haar zonder protest als zijn dochter had ontvangen.
Yasmin had de pub zeker een boost kunnen geven met haar talent in de keuken.
Nora en Olivia genoten van hun thee met lekkernij erbij.
heerlijk genoten ze altijd van dit soort moment, de mannen mochten dan hun vriendschap graag met een biertje bezegelen, de vrouwen deden dit liever met thee.
Beiden keken vreemd op toen de deur open ging en Shannon naar binnen stormde.
‘Mama, mama, je moet nu mee komen! papa! Ze hebben hem bij de dokter gebracht!’
Geschrokken stond Nora op. ‘Kom nou mama!’ riep Shannon, die duidelijk overstuur was.
Olivia gebaarde dat ze moest gaan en zo snel hun benen hen konden dragen gingen ze naar de praktijk van Lambert Coleman.
Het zou een dag worden die nooit vergeten zou worden en iedereen in het dorp zou doen opschrikken van ongeloof.

De twee vrouwen gingen snel de praktijk binnen, daar stond Claire Lavender.
Haar ogen waren vochtig, je kon zien dat ze veel moeite deed om niet te huilen.
‘O Nora’, ze sloeg haar armen om Nora heen.
‘Het spijt me zo voor jou en je gezin, Lambert heeft echt zo zijn best gedaan.’
‘Claire!’ , Lambert onderbrak de vrouw, ‘Nora, Shannon kom verder. Het spijt me oprecht maar ik heb helaas niks meer kunnen betekenen voor Thomas.’
Beiden vrouwen keken hem vol van ongeloof aan.
Ze waren het praktijkgedeelte in gelopen en daar op de behandeltafel lag Thomas.
Naast hem stond Noah, hij had de hand van zijn vader nog vast.
Shannon begonnen onbeheerst te snikken, Nora schudde haar hoofd, nee, dit kon niet! Niet haar Thomas!
Lambert legde een hand op haar schouder, ze keek even op, ‘het spijt me Nora, een tijd geleden is Thomas hier geweest, hij had een lichte hartruis en soms sloeg er een hartslag over. Dit hoefden niet levensbedreigend te zijn, hij kwam regelmatig om even de boel te checken.’ Nora keek hem verbaast aan, ‘hij … hij heeft me nooit wat verteld.’
‘Niemand had verwacht dat dit zo snel kon gebeuren, een cardioloog uit het ziekenhuis heeft me verzekerd dat hij voor nu geen zorgelijke aanleiding had.’
Nora staarde naar haar echtgenoot, ze liep naar de tafel en pakte zijn andere hand.
‘Thomas, me lieve Thomas’ en ook toen kwamen haar tranen.

16 Juni 2001 was een dag die zoveel had veranderd.
Thomas was plots overleden en Nora voelde zich in de eerste instantie verloren maar had al snel de kracht herwonnen door te gaan, dat zou Thomas ook gewild hebben.
De begrafenis was erg druk geweest en Nora wilde na alles nu gewoon rust.
Haar hart voelde nog zwaar van de pijn en het verdriet die ze voelde nu ze haar grote liefde kwijt was.
Ze was niet boos op Lambert, Shannon had nog een poging gedaan de schuld op hem te schuiven omdat hij had gezwegen maar Nora had dit afgewezen.
Hij had gedaan wat hij als arts had kunnen doen, Thomas had zelf moeten vertellen aan hun wat er was en dat had hij niet gedaan.
En dat maakte nu ook niet meer uit, Thomas was dood.
Nora keek haar woonkamer rond, op het kastje stond foto’s, van haar en Thomas, de kinderen en de kleinkinderen.
Ze zuchtte een keer heel diep, ‘we moeten door zonder jou mijn liefste.’
ze pakte een foto op van hem en drukte een kus op de afbeelding.

Cottonshall 2016,
Tommy kuchten een keer zacht, Nora kwam uit haar gedachten los.
Zonder verder iets te vragen zetten Tommy een blad op de tafel met thee.
‘Sorry me jongen, ik was met mijn gedachten ergens anders’ verontschuldigde Nora zichzelf.
Tommy keek naar het album op haar schoot en de afbeelding van zijn opa.
‘U mist hem nog elke dag, is het niet?’
Nora glimlachte, ‘ja, maar we gaan door, dat had hij ook gewild en dat doen we ook. mijn tijd is nog niet om weer samen met hem te zijn.’
‘Nou, gelukkig maar, we houden te veel van u om u al te missen, oma!’.
over het tuinpad kwam Jade ook net aangelopen.
‘Lekker, ik lust ook wel een kopje thee,Tom.’ begroeten ze haar neef, terwijl ze voorzichtig Nora een knuffel gaf.
‘Hint begrepen, ik zal een kopje voor je pakken.’ en met een korte saluut draaide hij om en verdween in huis.

Later zaten ze met zijn drieën gezellig aan de thee.
‘Ik zweer je, die is ergens tegenaan gelopen, ze is nog nooit zo aardig geweest als de afgelopen dagen, als of ze het licht heeft gezien!’
verschrikt sloeg ze haar hand voor haar mond, ‘sorry oma, zo bedoelde ik het niet.’
Nora moest lachen, ‘geeft niet, ik snap wat je bedoelt, sinds ik in het ziekenhuis heb gelegen is ze zo veel rustiger geworden, misschien dat ze tot inkeer is gekomen en haar mening heeft veranderd?’
Tommy snoof, ‘geloof je het zelf? Mam die toegeeft dat ze fout zat? vergeet het, doet ze nooit, daar is ze veel te koppig voor.’
Jade keek bedenkelijk, ‘ik weet het niet Tom, ze was als … als een … ja als wat eigenlijk? Ze sloeg een arm rond me toen oma daar lag en ze spraak zonder enige minachting tegen me.’
‘Neem nou maar van mij aan dat dit echt niet zo blijft, dat koppige kreng zal nooit toegeven dat ze fout heeft gezeten en nog steeds fout zit, zelfs pa houdt zijn mond terwijl je van zijn gezicht kan aflezen hij het niet eens is met haar.’ kaatsten Tommy terug.
Nora begon de boel wat te sussen, ‘kinderen! asjeblieft? ik weet het, en ik snap jullie maar Tommy mensen kunnen veranderen.’
Tommy schudde zijn hoofd, hij was het er niet mee eens.
‘En Jade’ Nora keek haar kleindochter aan, ‘wat als ze wel is veranderd en haar trots opzij zet en dit conflict wil uitpraten? wijs je haar de deur of ben je bereid te luisteren? Ik weet dat ze koppige is maar ze is wel mijn dochter, het enige kind wat ik nog heb, ik ben het niet altijd eens met haar maar ze blijft me kind.’
Niemand zei iets, Jade wist dat Nora gelijk had. Wat zou ze doen als Shannon dingen wilde goedmaken?


De dag verliep verder zonder dat iemand nog stil stond bij de hele kwestie.
Die avonds was het een gezellige drukte in de Shanty bij Madison en Victor.
aan de bar hadden velen bekend zich verzameld, Jade met Josh, zij hadden Tommy ook meegenomen. Nora vond het wel gezellig dat hij er was maar hij hoefde niet altijd bij haar te zijn.
Ook Jaxon en Davina waren er, hoewel Davina haar flat nog had in Sommershall verbleef ze vaak bij Jaxon.
Jade en Davina zaten aan de bar en kletsen er op los met Madison.
Binnenkort zou zij en Victor gaan trouwen, ‘met nog een week of drie te gaan mag ik wel om pillen vragen bij Jaxon’ grapte Madison, ‘ik dacht wel redelijk sterke zenuwen te hebben na alles wat mij is gebeurd maar dat je zo gestrest kan zijn van trouwen hadden ze mij wel even mogen vertellen.’
‘Madison, een huwelijk kan veel stress geven, meid’ lachten Jade.
Davina schoot in de lach, ‘en dat zeg je haar nu pas?’
‘Nou ik merk het zelf ook dat het best een beetje stress geeft’ Jade sloeg een hand voor haar mond, ‘oeps!’
Davina en madison keken even naar elkaar, toen naar Jade en begonnen te lachen.
‘joh, denk je nou echt dat het zo een verrassing is dat jullie twee ook willen trouwen’ lachten Madison, ‘ik had nog willen wedden met victor over wie na ons de stap zou nemen maar hij wilde daar niet in meegaan.’
‘We hebben nog niks gepland, hij heeft me gevraagd en ik zei ja maar toen ging er zo veel mis met oma …’ davina onderbrak Jade, ze sloeg een arm om haar heen.
‘Dat jij de volgende bent is begrijpelijk, ik woon nog niet eens bij Jaxon in, ik moet mij kansen dus ook maar eens gaan peilen bij jullie dorpsdokter.’
Meiden konden hun lachen niet onderdrukken, iet zo zeer om wat Davina zei maar het gezicht wat ze erbij had.
Victor die wat biertjes stond te tappen voor de heren ving een deel van hun gesprek op en moest er ook om lachen.
‘Sorry dames, ik zal jullie verder niet storen maar het is gewoon te grappig hoe je kijkt Davina.’
De deur ging open en Wyatt kwam binnen, zijn gezicht sprak genoeg om te weten dat hij gevlucht was.
Met een zucht sloot hij zich bij de mannen aan, ‘pfff … ik moest even weg, Phoebe is een schat en de kleine Jaden is een super gozer maar man! wat heeft die een paar stevige longen, ventje weet wel hoe hij de aandacht van mama krijgen moet.’
Victor tapte een biertje voor hem en Josh klopte hem bemoedigend op de schouder.
‘Zijn papa weet anders ook hoe hij de aandacht moet krijgen.’
Iedereen wist hoe het zat tussen Phoebe, wyatt en de kleine jongen maar iedereen leek volkomen geaccepteerd te hebben dat Wyatt de vader zou zijn voor de jongen.
Wyatt nam een slok van zijn bier, ‘dit had ik echt even nodig.’
Jaxon gooide nog wat olie bij op het gesprek, ‘arme papa.’
Tommy lachten vrolijk mee maar zijn gedachten waren er maar half bij.
De vrouwen gingen op in hun onderonsje over trouwen.
de mannen hadden al snel hun eigen gesprek, Wyatt werd verder niet meer geplaagd om zijn vluchtpoging.
Victor schoof wat meer naar Tommy toe, ‘je lijf is wel hier maar je gedachten lijken mijlen weg, is er iets?’
Tommy keek Victor aan, zuchten een keer diep, ‘niks bijzonders, ik had vanmiddag een gesprek met oma en Jade over me moeder en hoe ze de laatste dagen zo anders doet, ik bedoel, aardiger en zo.’
Victor knikte, ‘ja, het was een hele klap voor jullie familie, iedereen in het dorp was ook geschrokken. Nora is geliefd en niemand had dit verwacht.’
‘Me oma en Jade denken dat dit me moeder heeft veranderd, ze was aardig voor Jade, ik geloof er niet zoveel van maar stel dat ze toenadering zoekt en haar fouten wil rechttrekken, wat ik eerlijk gezegd betwijfel maar stel dat ze tot inkeer is gekomen.’ Tommy staarde even voor zich uit.
Josh, Jaxon en Wyatt hadden even mee geluisterd naar het gesprek van Tommy en Victor.
‘Weet je’ zei Josh, ‘ik heb van Jade en Nora intussen veel gehoord over het voorval, om het zo maar even te noemen. Je moeder een geen slechte vrouw maar ze is wel wat ver gegaan naar Jade toe, die had het al zo moeilijk, maar ergens begrijp ik haar ook wel, d’r broer was dood, zijn vrouw en dat huis was misschien een plek die voor haar de mooie herinneringen droeg aan hem en zijn gezin. Ze heeft het verkeerd naar voren gebracht denk ik zo, begrijp me niet verkeerd, ik verdedig haar niet in haar handelen maar ik heb wel eens een goed gesprek gehad met je vader.’
‘Pa zei nooit iets maar je kon aan hem zien dat hij het er ook niet mee eens was’ zei Tommy.
‘Nee klopt, het is zijn vrouw. bedenk je wel dat hij hier ongevraagd tussen staat, als echtgenoot behoort hij zij vrouw te steunen maar in zijn hart wil hij Jade en jouw trouwens ook niet afdoen. dit is lastig voor hem, snap je dat?’
Tommy wist dat Josh een goed punt had, hij was te veel op zijn moeder gericht geweest in deze familie kwestie dat hij er niet bij had stil gestaan hoe zijn vader dit had ervaren.
jaxon pakte zijn glas, ‘laten we drinken op je terugkomst Tom, en openlijk er beter tijd gaan komen voor je familie.’
‘Amen’ sprak wyatt en nam een slok.
Tommy kon een glimlach niet onderdrukken, dit was nou typisch Cottonshall, iedereen kende iedereen en wist van problemen af. niemand sprak openlijk veroordelen uit maar steunde je met begrip en raad.
Dit had hij gemist moest hij eerlijk toegeven.
De sfeer was gezellig en de avond verliep verder rustig met veel gepraat en gelach.

Nora voelde zich iedere dag sterker, ze was zelf ook wel een beetje geschrokken van de gebeurtenissen rond haar.
De cardioloog Raj Badal had haar echt verzekerd dat ze nog wel een paar jaar mee kon gaan, neem tijdig je rust en laat je niet te veel opjagen door stress.
het was een aardige man bedacht Nora zichzelf.
Als alles verder goed bleef gaan dan hoefde ze voorlopig niet meer bij hem langs komen, Jaxon zou dan ook wel een beetje de boel in de gaten kunnen houden en als die het niet vertrouwde kon hij haar altijd terug sturen naar Badal.
Nora kwam los van haar gedachtens omdat ze de deur hoorde opengaan en weer dicht.
‘Mama, ben je thuis? het was de stem van Shannon.
‘Keuken’ riep ze terug.
Shannon stapte de keuken binnen, ‘dag mama, gaat alles goed?’
Nora keek haar aan, zorgzaam was ze altijd wel geweest maar de laatste tijd was er een verandering in haar houding, positief dat wel.
Nora zetten een ketel op om thee te maken, ‘met mij gaat het prima, en jij?
Shannon nam plaats aan de keukentafel, ‘met mij gaat het ook prima, alleen Tommy
wil nog steeds niet echt met mij praten.’
Nora kon aan haar gezicht zien dat dat haar pijn deed. ze schoof aan tafel bij haar dochter en legde een hand over die van haar.
‘Jade vertelde me hoe je was in het ziekenhuis met haar, is er iets wat je kwijt wil? misschien dat dat gene jouw en Tommy wat dichterbij elkaar kan brengen.’
Nora keek haar dochter aan, Shannon zuchten diep, ‘mam, ik ben fout geweest met Jade, ik ben de grootste teleurstelling van familie die een mens kan hebben. Hoe heb ik haar dit kunnen aan doen? Ze was zeventien, en in een zekere zin moederziel alleen. ik had haar moeten troosten en wat deed ik …’
Tranen begonnen de vrijloop te nemen, Nora pakte haar hand stevig vast en liet haar praten.
‘Ik was zo verdrietig om de dood van me broertje, Noah was dol op Fenna en zijn kleine meisje, hij heeft zich rot gewerkt voor hun plekje en toen Jade dit alles verkocht was ik boos, ik zag niet hoe pijnlijk het voor haar moet zijn geweest. Ik ben een slecht mens, ik schaam me nu zo erg, mama.’
Nora trok haar tegen zich aan, ook vechtend tegen de tranen. Voor haar was het verlies van Thomas al een dieptepunt maar toen Noah en Fenna waren verongelukt storten heel even haar wereld opnieuw in.

wordt vervolgd ......



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen