dinsdag 20 september 2016

#TBM ... uit de oude doos!

uit de oude doos door een oude doos geschreven! hahaha ....
oké, even wat zelfspot, moet kunnen.
dit is dan de eerste keer dat ik dit met jullie deel, het is een onderdeel wat ik om te beginnen een keer met jullie deel, mogelijk dat het een terug kerend onderdeel wordt van één keer per maand.
ik deel met jullie een gebeurtenis waar ik op terug kijk met een lach maar misschien ook met een traan. indien mogelijk plaats ik ook oude foto's erbij.
let op! mochten er gezichten van persoon opstaan kan ik deze bewerkt hebben zo dat ze niet zichtbaar meer zijn. dit i.v.m de privacy van deze mensen.
ik hoop dat dit nieuwe onderdeel bevalt. laat me weten wat je er van vind. jullie weten denk ik intussen wel via welke sociale media je berichten kan achter laten.

slaatjes
en deze eerste keer neem ik een foto die begin jaren '70 moet zijn.
op deze foto is mijn moeder te zien ( helaas in 1985 overleden).
mijn ouders hadden in de tijd dat ik geboren heb een eigen zaak, een snackbar waar je friet en snacks kon kopen.
een van de dingen die ze ook verkochten waren slaatjes, en niet van de fabriekstroep maar zelf helemaal vers gemaakt.
op deze foto kun je zien hoe me moeder daar mee bezig is.
de slaatjes werden echt vanaf het schillen van de aardappels tot aan de opbouw met sla,tomaat,ei en wat ze er verder nog bij deden als deze werden gemaakt.
hier is me moeder alleen bezig maar er waren vaak genoeg ook andere die hielpen met het maken van die slaatjes.
ik zelfs was nog niet zo oud, misschien 1 of 2 jaar oud. ik was een jaar of 2 à 3 toen me ouders zijn gestopt en het huis en de zaak verkocht hebben.
naast de snackbar had me oma een winkeltje, waar ze dingen verkocht van naald en draad maar ook ondergoed enzo.
lang voor dat ik geboren werd had mijn opa een soort garage waar hij fietsmaker was.
ik kan dus wel zeggen dat mijn familie een flinke ondernemingsgevoel heeft.
deze foto is voor bijzonder om de reden dat me moeder er op staat, ruim 31 jaar geleden is zij overleden en ik mis haar nog steeds heel erg.
ik was te klein om me het moment zelf te herinneren maar ik kan me wel herinneren dat slaatjes ook nog werden gemaakt na dat ze met de zaak waren gestopt.
lekker makkelijk een slaatje in het weekend met een broodje erbij, en toen maakte ik dat samen met haar en nu doe ik het zelfde samen met mij dochter.
het recept van de slaatjes is een generatie verder! misschien dat op een dag me dochter zelf een dochter heeft en dan met haar de slaatjes maakt.
of ik dat nog mee mag maken kunnen we natuurlijk niet voorspellen maar dan heb ik wel een leuke foto om te laten zien van overgrootmoeder die slaatjes staat te maken.

wie kent het niet ... een foto op instagram of facebook misschien zelfs op twitter met daar bij de #tbt?
dit staat voor Trough Back Thursday. waarom donderdag? geen idee.
maar dat bracht het idee van #TBM : Trough Back Memories, oftewel een foto waar ik een leuke herinnering aan heb of gewoon een leuk moment met een grappige verhaal, maar het kan ook iets triest zou kunnen.
en dit was voor de eerste keer een #TBM. wie weet dat het volgende maand weer terug komt?
tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dingen die duurder zijn geworden in 2024

foto: Freepik Dat alles duurder wordt hoef ik je niet te vertellen.  Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is om alles op een rijtje te he...