donderdag 29 september 2016

spierkracht

als het op spierkracht aan komt dan is bij mij dat op het moment bijna nul.
in me rechter arm dan, door het scheurtje in me pees is de kracht ook weg en dat kan soms lastig zijn.
op zo een moment merk je dat sommige dingen niet vanzelf sprekend zijn.
dat geld in het dierenrijk ook zo, wel eens stil gestaan bij het feit hoeveel spierkracht een kolibrie moet hebben om zo te kunnen fladderen?
de spierkracht zit in de borstspieren van vogels, het borstbeen van de kolibrie heeft een kielvormig uitsteeksel: de borstkam. hier zitten de vleugelspieren vast.
per seconde gaan de vleugels 90 keer op en neer! hierdoor is hij wendbaar en kan met gemak blijven hangen en zelf achteruit vliegen.
waar je ook echt niet tussen wil zitten is de kaak van een leeuw.
zijn kaakspieren zijn sterk ontwikkeld, deze spiergroep trekt de scharnierende onderkaak richting de bovenkaak en zorgt zo voor de bijtkracht.
omdat de kaken van een leeuw korter zijn kunnen ze veel kracht zetten.
met zijn hoektanden kan een leeuw zelfs de schedel van zijn prooi doorboren.
de surf van een olifant is ook zo een mooi voorbeeld van spierkracht. de slurf bestaat grotendeels alleen uit spieren die onafhankelijk van elkaar door zenuwen worden aangestuurd.
een slurf telt 150 duizend verschillende spieren.
door de kracht in deze slurf maakt dit een prima werktuig voor de olifant, tot het oppakken van acaciazaden tot het er uit trekken van een jonge boompje.
met de slurf worden dingen afgetast en neemt zo gelijk de geur op.
de neusgaten zitten aan het einde van de slurf.
waar de spierkracht van een kangoeroe zit weet je denk ik wel, de achterpoten!
vooral de kuitspieren spelen een belangrijke rol bij het springen van dit dier.
die strekken de enorme lange voeten waarmee de kangoeroe een soort van gelanceerd wordt.
bij het neer komen zij de pezen waarmee de kuitspieren aan de hiel zijn bevestigt van belang.
deze rekken vanzelf uit waardoor ze als schokbrekers werken.
op deze manier hopt een kangoeroe rond. 50 km/u is een vrij normale snelheid voor de dier.
pittige beestjes allemaal, daar wil je echt geen ruzie mee maken lijkt me zo.

(bron: WWF magazine herfst 2016)

wat me eigen spierkracht betreft, vandaag krijg ik me uitslag van me onderzoeken en krijg ik dus ook te horen wat ze gaan doen om mijn spierkracht weer terug te krijgen.

tot het volgende blog ....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dingen die duurder zijn geworden in 2024

foto: Freepik Dat alles duurder wordt hoef ik je niet te vertellen.  Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is om alles op een rijtje te he...