donderdag 1 september 2016

hormonen en ons eetgedrag

had ik een tijdje terug een blog over cannabis waar ik in vertelde dat er 4 genen zijn die je gedrag kunnen bepalen in het gebruik van de drugs. blijkt nu dat dit ook zo werkt met ons eetpatroon.

je kunt af en toe enorme trek hebben die je nu onder controle kan krijgen, de boosdoeners zijn hormonen die ook je stemming bepalen en je libido. hier onder vin je de boosdoeners en hoe je ze kunnen bestrijden.

1. Leptine

Leptine komt van het Griekse woord leptos dat ‘dun’ betekent, en wordt geproduceerd door vetcellen en komt bij het eten vrij in de bloedbaan. wanneer je lichaam goed functioneert, ‘vertelt’ het hormoon je wanneer je moet stoppen met eten. mensen met overgewicht kunnen echter te veel leptine produceren en hierdoor resistentie ontwikkelen tegen chronisch verhoogde niveaus. de hersenen negeren de signalen van verzadiging, waardoor de honger blijft aanhouden, zelfs na de maaltijd.
Hoe ben je dit hormoon de baas?
door regelmatige lichaamsbeweging, functioneert het hormoon zoals het hoort. dit geldt ook voor een goede nachtrust van zeven tot acht uur. dit blijkt uit een studie van de universiteit van Teheran (Iran).

2. Ghreline

de tegenhanger van leptine is ghrelene dat bekendstaat als het hormoon dat de eetlust opwekt. de hoeveelheid ghreline neemt toe vóór de maaltijd en neemt af erna.
Hoe ben je dit hormoon de baas?
hiervoor gelden dezelfde gewoonten als voor leptine. uit een studie, gepubliceerd in het tijdschriftClinical Science, bleek dat een eiwitrijk dieet de ghreline langer onderdrukt dan vetrijk dieet.

3. Cortisol

cortisol staat bekend als het stresshormoon. ons lichaam maakt het aan in stressvolle situaties. het geeft een tijdelijke boost van energie en alertheid maar kan ook leiden tot het eten van calorierijke voeding. wanneer het cortisolniveau voortdurend wordt verhoogd, kan het bijdragen tot gevaarlijk en moeilijk te verliezen buikvet.
Hoe ben je dit hormoon de baas?de beste manieren om cortisol op afstand te houden, is te relaxen. onderzoek toont aan dat ontspanningstechnieken, zoals meditatie, yoga en het luisteren naar rustgevende muziek de hoeveelheid stresshormonen vermindert. uit dit onderzoek van University College London blijkt dat ook het regelmatig drinken van zwarte thee helpt. 

4. Oestrogeen

dit geslachtshormonen schommelen de hele maand, afhankelijk van je cyclus en of je hormonale anticonceptie gebruikt, bij de vrouwen dan. in het algemeen is het oestrogeenlevel op zijn laagst op de eerste dag van je menstruatie. de twee weken daaropvolgend schiet het omhoog en daarna neemt het een duik in de derde en vierde week van je cyclus. wanneer het laag is, daalt ook het serotonineniveau en stijgt de hoeveelheid cortisol. dit maakt je dan weer chagrijnig en hongerig, wat kan leiden tot eetbuien. vooral vette, zoute en suikerhoudende voedingsmiddelen zijn dan ‘in trek’.
Hoe ben je dit hormoon de baas?
het is belangrijk dat je een balans creëert voor je hormoonspiegels. eet complexe koolhydraten, zoals volkoren pasta, bonen en bruine rijst, waardoor je eetlust wordt getemperd.
(bron: shape.com)
natuurlijk geld dit niet voor iedereen zo maar mocht je iets van je zelf er in herkennen dan heb je hier dus een idee hoe je het tegen kan gaan. gezond eten en sporten is beter, dat is algemeen bekend maar vergeet niet dat een keer eens "buiten je boekje gaan" ook echt geen kwaad kan.
tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen