dinsdag 13 september 2016

eet je slim

we weten dat er voedingstoffen zijn die goed voor ons zijn maar er zijn er ook genoeg die juist weer slecht zijn. de val zit hem vaak in de hoeveelheden die we gebruiken.
na al die blogs over voeding waar stoffen in zitten die slecht voor je zijn gaan we nu eens over een andere boeg!
eten heeft zo zijn slechte kant maar vaak bezit het ook wel dingen die juist weer goed voor ons zijn.
want ons eten kan ook positief werken op ons geheugen. we eten ons al ware slim!
dat maakt het eten van chocolade gelijk een stuk relaxter.
uit een onderzoek is aangetoond dat mensen die minstens een keer per week chocolade eten een beter geheugen en denkvermogen hebben. eindelijk een goed excuus om chocolade te eten: je eet je slim!
wie wordt er niet mee wakker? koffie! koffie geeft ons geheugen een boost, het stimuleert en versnelt ons reactievermogen. thee doet ook nog goede dingen voor ons.
thee barst van de antioxidanten die de productie van neuronen (zenuwcellen) van je hersens verhogen.
zo een diëtiste kan jouw wel vertellen dat bepaalde koolhydraten heb je nodig, koolhydraten geven glucose af aan je brein en dat levert een betere concentratie en een beter werkend geheugen zo dat je beter kan leren bijvoorbeeld op school.
hoewel vele denken dat het eiwit beter is dan het eigeel is dat totaal verkeerd begrepen.
eigeel bevat choline wat goed is voor je geheugen, dus eet gerust een heel eitje op!
omega 3 is ook zo een vetzuur die we goed kunnen gbruiken voor een goede prestatie van ons brein.
een te kort aan omega 3 kan tot moeheid leiden waar door je een slechter geheugen krijgt en een behoorlijke stemmingswissel. zalm is zo een vis soort de gezond is en vol zit met omega 3.
en zo zijn er nog veel meer producten die goed zijn voor ons brein, broccoli bevat met als eigeel choline maar ook vitamine k.
maar producten als aardbeien,bosbessen,spinazie en spruiten hebben ook een goed effect op ons geheugen.
en om te voor komen dat onze hersens uitdrogen wat geheugenverlies kan veroorzaken is het ook belangrijk om voldoende te drinken, een glas water kan de hersenfunctie al verbeteren.
en al is bewezen dat alcohol  tot dementie kan leiden is er ook nog wel wat positief aan alcohol.
één glaasje rode wijn per dag beschermt je hart tegen blokkades in je bloedvaten maar ook in de hersens! maar dat éne glaasje is ook voldoende om je kans op dementie te verminderen.
het klinkt nu allemaal wel zo geweldig maar denk aan wat ik zei in het begin: te veel kan ook weer schadelijk zijn dus gebruik in maten dan komt het vast wel goed.
en ik eet best vaak van deze producten en dat is niet omdat ik me hersens wil booste, nee, ik eet het gewoon omdat ik het lekker vind, behalve dan de chocolade, ik lust het wel maar hou er niet zo van.
het zal best allemaal waar zijn maar ik lees me liever slim dan dat ik me slim eet!

tot het volgende blog ...





















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen