dinsdag 16 augustus 2016

sport en je lijf

waar de ene denkt: het zal wel. probeert de andere er een gezond en sportief leven op na te houden.
al dat trainen is wel goed maar vergis je niet. we willen te graag resultaten zien.
maar door dat we niet altijd de juiste kennis beschikken over ons lichaam gaan we de fout in en putten ons uit of helpen blessures in de hand.
hoewel er genoeg informatie is hebben maar weinig mensen echt goede kennis over het menselijke lichaam en sport.
door een te kort aan kennis maakt men nog al makkelijk een fout.
weinig mensen zullen weten dat lange mensen, langer dan 1.80 meter, problemen kunnen krijgen met gewichtheffen, ze zullen goed moeten uit kijken op de afstanden met uitvoeren van squats,bankdrukken of pull ups, zorg dat de druk op de juiste manier op je lichaamsdelen staat.
maak een doel voor jezelf, zonder doel rommel je maar wat aan met die apparaten.
je bent niet gemotiveerd bezig naar iets toe te werken, je houding zal daar door geen goed effect hebben en misschien werk je onbewust wel aan een blessure.
pas hier in wel op, je kan ook te ver gaan in je doel. sommige mensen kunnen nog al door slaan in hun sport en gezond leven stijl.
je hoeft echt geen persoonlijke trainer in te huren, in de sportschool zijn vaak mensen aan wezig die over de juiste kennis beschikken om jouw te helpen.
het uitoefenen van één set training om de buik- arm- of buikspieren is niet genoeg, doe er minstens 2, ben je verder getraind kun je dit altijd nog uit bereiden.
wat je ook doet ga niet zo maar zware dingen optillen zonder toezicht!
hij of zij kan jouw namelijk ook helpen met het juiste gewicht bij een oefening. als je spieren gaat opbouwen kan overbelasting averechts gaan werken.
in ons hoofd denken we vaak ruimer dan dat we in werkelijkheid kunnen. pas op met je zelf, neem rustig je tijd om je conditie op te bouwen, spieren komen vanzelf als je het op de juiste manier werkt.
bij cardio is de tijdsduur en intensiteit van je workout belangrijk voor resultaten. ga hier ook weer niet te ver in, 45 minuten cardio is maximaal genoeg, bij meer put je je lichaam alleen maar uit.
natuurlijk zul je na een tijdje merken dat het ene beter gaat als het andere maar ontloop de moeilijkere of zwaardere oefeningen niet.
je moet je lichaam evenwichtig trainen, dat kost wat tijd en moeiten maar ook dat zal steeds beter gaan.
dat een sportschool niet voor iedereen betaalbaar is hoeft geen struikelblok te zijn.
die apparaten zijn wel handig maar gewoon thuis jezelf opdrukken of een rondje hard lopen is net zo goed.
de apparaten laten jouw bewegen op een vast gestelde manier en die hoeft niet altijd goed te zijn.
al deze verkeerd is ingesteld zal dit eerder problemen geven dan dat je er wat aan hebt gehad.
iets wat ook lekker schijnt te helpen is en muziekje onder het sporten. de muziek leidt af van wat je doet, waardoor het sporten een gedachteloze beweging word op het ritme van de muziek.
het werkt echt, ik ga bijna dagelijks wandelen, heerlijk met muziek erbij, een oortje in, ander uit, moet wel het verkeer rond me kunnen waarnemen.
ook planken met muziek op geef je op eens de kracht en motivatie om het langer te willen volhouden.
nou is het zo dat vele muziek via hun telefoon hebben maar wat je dan niet moet doen is je telefoon opnemen.
de verleiding kan zijn dat je naast je belletje beantwoorden snel nog even andere berichten gaat bekijken en dan raak je uit je sportritme. plus dat als je in een sportschool bent andere mensen het storend kunnen vinden dat jij daar een gesprekje zit te voeren.
o ja, ook niet geheel onbelangrijk het rekken achteraf. de opwarming die weten we wel maar het is ook best belangrijk om erna even 10 minuten wat rek oefeningen te doen,hier door kan je extreme spierpijn en blessures voorkomen en het is beter voor je bloedsomloop, de druk op je spieren word ook minder.
wij mensen zijn de wezen die ook makkelijk zeggen: ik sla één keertje over.
we hebben een luie dag of moe van het werk, we voelen ons niet zo lekker, natuurlijk kan dit, mensen kunnen zieken worden maar laat je niet te snel afwijken van iets, stel je doel zo op dat het ook haalbaar is voor jezelf.
daar naast letten we op de verkeerde dingen, vergeet die weegschaal, spieren wegen meer dan vet en geven je daarom een verkeerd beeld.
en of je nou wild afvallen of spieren wil kweken, al die poedertjes en pilletjes zijn niet de antwoorden.
de juiste combinatie van vlees, eieren,groenten en pasta past veel beter in je eetpatroon.
en een keer buiten je boekje kan ook echt geen kwaad, dus voel je zelf niet schuldig als je dat doet.
bedenk dit: je hoeft niet extreem te gaan, met kleine stapjes kom je er ook, lees de planken challenge die ik heb gedaan maar eens door. geloof in jezelf dan kom je er wel.

tot het volgende blog .....






















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen