zondag 7 augustus 2016

cannabis

al meer dan 10.000 jaar geleden zijn er mensen die genieten van cannabis. maar uit een onderzoek is gebleken dat het nog ruim 5.000 jaar duurde voor dat mensen er in zijn gaan handelen.
onze voorvaders hadden ook al ontdekt dat dit spul goede business is.
tussen 10.200 en 11.500 jaar geleden ontdekte stammen in Europa en Aziƫ de plant, de plant werd toen om verschillende reden gebruikt: als medicijn, als basis voor touw en textiel, voedsel en als genotsmiddel.
het klinkt nu als of de oermens meer stoned als dronken, dat klinkt ook heel logische want het zou nog ruim 3000 jaar duren voor dat alcohol werd ontdekt.

Cannabis kan op verschillende manieren als roesverwerkend middel worden gebruikt.
veel al wordt het gebruikt door de hennepbloesem te verkruimelen met tabak en op te rollen als een sigaret, de joint zo als deze wordt genoemd.
ook kan je het puur roken zonder tabak toe te voegen  als joint. ook zijn er verschillende soorten pijpen waar je dit mee kan roken, zoals een waterpijp.
ook kan je Cannabis verwerken in eten, zoals de spacecake.
door middel van een wietboter te maken en deze te gebruiken in het baken van een cake ontstaat er de spacecake.

heb jij wel eens een jointje gerookt? ik durf wel toe te geven dat ik dat heb gedaan, zelf spacecake maken en natuurlijk even proeven heb ik gedaan.
en nog wel meer ook (maar dat is weer een andere verhaal)
1 op de 4 Nederlanders heeft ooit wel eens wiet gebruikt, dit is gebleken uit een onderzoek van het AMC, VU en Radboud Universiteit.
volgens hun onderzoek zouden er 4 soorten genen in ons lichaam kunnen zitten die van invloed zijn om cannabis te gebruiken. welke genen dat word niet gezegd.
maar deze genen zouden te maken hebben met de aanleg voor verslaving, het gevoel van beloning en het uit willen proberen van nieuwe dingen.
je hoeft ze niet allemaal te bezitten of een combinatie er van te hebben, elke gen draagt op zich zelf een steentje bij aan het wel of niet gebruiken van cannabis.
zou je het wel allemaal hebben dan is de kans het grootste dat je gaat gebruiken of nog erger.
ook word gezegd dat als een van de ouders vroeger een jointje heeft gerookt de kans op 50% zit dat je het gen wordt door gegeven.
het is niet alles bepalend maar verhoogd wel de kans.
er wordt nog gekeken in hoeverre dit onderzoek te gebruiken valt bij bijvoorbeeld hulp aan verslaafde.

in de meeste landen is het gebruik en bezit van cannabis verboden.
in sommige landen staat wel beschreven wanneer cannabis wordt gezien als recreatief of medicinaal gebruik, in het laatste geval zijn ze minder streng mits je de wettelijke grens niet heb overtreden.
in Nederland mag je maximaal 5 gram bezitten voor gebruik. in Amerika is medicinaal gebruik toegestaan verder niet, behalve in Washington en Colorado daar is recreatief gebruik ook toegestaan.

inmiddels is mijn gebruik van cannabis al meer dan 15 jaar geleden, en ook al zou ik het medicinaal mogen gebruiken omdat ik reuma heb doe ik het niet.
door het gebruik zou mijn lichaam beter ontspannen zo dat ik minder merk van de reuma klachten.
voor nu zeg ik nee maar als ik zou moet gaan kiezen tussen medicatie met morfine of cannabis denk ik toch dat ik voor het laatste ga.



tot het volgende blog ....






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...