zaterdag 14 mei 2016

Eurovisie songfestival 2016

ja het is hem gelukt, Douwe Bob mag vanavond dus mee doen namens Nederland in de finale van het Eurovisie songfestival 2016.
met het nummer "slow down" behoorde hij afgelopen dinsdag tot de 10 die door mochten naar deze finale.



in twee halve finales die voor af gingen zijn dus 20 landen toe gevoegd aan de 6 landen die zo en zo al mee doen in de finale. dit zijn de 6 die zonder voorronden meedoen:
  1. Duitsland
  2. Frankrijk
  3. Italië
  4. Spanje
  5. verenigd koninkrijk
  6. Zweden
daar word uit de halve finales de volgende landen toe gevoegd.
uit de eerst halve finale:
  1. Armenië
  2. Tsjechië
  3. Rusland
  4. Nederland
  5. Cyprus
  6. Azerbeidzjan
  7. Hongarije
  8. Oostenrijk
  9. Kroatië
  10. Malta
daar komen dus uit de tweede halve finale bij:
  1. Servië
  2. Polen
  3. België
  4. Letland
  5. Israël
  6. Georgië
  7. lithouwen
  8. Oekraïne
  9. Bulgarije
  10. Australië
ja ik weet dat nummer 10, Australië wat vreemd over komt.
dit is geen Europees land maar doet dus wel mee, dit heeft te maken met een deelnamen van vorig jaar, toen was het 60 jaar Eurovisie songfestival en mochten toen eenmalig meedoen.
ze vonden het zo leuk dat ze dit jaar weer mee mochten doen maar dan wel volgens de regels, mee doen aan de voorrondes.
ik meen alleen dat als ze zouden winnen ze het niet mogen organiseren in hun eigen land, hoe het dat nou zit weet ik niet precies en ik kan er ook niks over terug vinden, helaas.

een totaal van 26 landen die strijden voor de eerste plaats in het Eurovisie songfestival.
het winnende land houdt volgend jaar dit festival dan in zijn of haar land.
het is vaak een bonte verschijning aan kleding die je ziet en de optredens zijn op zich soms ook wat ...
apart? laat ik het maar netjes houden met me uitspraken.
hoewel er bij zitten die ik rond uit mafkezen vind! niet alleen met hun uiterlijk en muziek maar ook hoe ze zich uit laten over andere kandidaten. kijk eerst even naar je eigen voor je wat van een andere zegt! laat we het gezellig houden!
het meest belangrijke is denk ik toch de samenhorigheid die er is tijdens dit evenement.
samen lol maken en de gezelligheid die er rond hangt.
thuis met wat hapjes en drankjes voor de buis en met pen en papier je eigen punten uitdelen.
een avondje muziek en gezelligheid voor het hele gezin. zo gaat het hier dan, en voor vanavond?
ik denk niet dat onze Douwe eerste wordt maar misschien wel in de top 10? hij doet het al beter als die must van vorig jaar in haar broekpak, die haalde de finale nog niet eens en dat heeft Douwe Bob dus wel!
vanavond zitten wij hier om 21.00 uur voor de buis en gaan we zeker genieten van dit muziek spektakel.


15-05 up-date: Eurovisie songfestival 2016:
het muzikale geweld licht weer achter ons en er is een winnaar bekend!
de overwinning is voor de Oekraïne, Jamala won met het liedje 1944.
onze eigen Nederlandse Douwe Bob eindigde op de elfde plaats, naar verluid schijnt hij wat teleurgesteld te zijn maar ik vind dat het zo slecht nog niet.
en de verdeeldheid was hier groot want me dochter was helemaal team Rusland, zij was grote fan van het liedje You are the only one van Sergey Lazarev.
over het algemeen genomen vond ik dit jaar het hele festival wat normale over komen, en dan muzikaal gezien(gehoord) de nummer die werden gezongen waren redelijk normale en niet van die bizarre uitvoeringen met zang en dans, om over de kleding die wordt gedragen maar te zwijgen.
het was zeker een zeer geslaagde avond voor de buis.




tot het volgende blog ....













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...