donderdag 28 april 2016

koningsdag 2016

ja als ik eerlijk moet zijn heb ik er niet zo heel veel mee.
ik ben niet voor maar ook niet tegen het koningshuis, het kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen maar zo een dag als gisteren vind ik dan toch wel leuk.
echt speciaal iets er voor doen dat ook weer niet, ik hang geen vlag uit en ga me ook niet uitbundig kleden met oranje dingen.
Onze koning was met zijn gezin het land ingetrokken, dit jaar in Zwolle om zijn 49ste verjaardag te vieren met het volk. dit was op tv te volgen.
maar lokaal worden er ook van alles gedaan, per gemeente al dit verschillen.
gisteren was het toch wel een lichte tegenvaller, het weer zat niet echt mee, veel wind, koud en regelmatig regenbuien afgewisseld met soms wat zon was het beeld van gisteren.
de dag hier op het dorp start altijd zo een beetje recht voor me deur, ik woon tegen over het dorpsgebouw waar zo een beetje al activiteiten van uit gedaan worden die op het dorp worden gehouden.
ik hoef dus nooit ver te lopen, sterker nog ik hoef er de deur niet voor uit, kan het zo zien vanuit me raam.
de ochtend begint met de fanfare die een rondje door het dorp doet, en zo rond 9 uur is er dan de vlag hijsen en een toespraak van een of andere gemeentelijke wethouder.
daarna zijn er wat dingen voor de kinderen te doen, in dit geval een vossenjacht.
omdat koningsdag meestal in de vakantie valt is de groep van de kinderen vrij beperkt, de meeste zijn er niet omdat ze met mei-vakantie zijn.
onder de mensen die een vlag buiten hebben hangen word een taart verloot, ik geloof dat ik ergens heb zien staan dat me buurvrouw de winnaars is.
door het slechte weer is de vrije markt verplaats naar binnen in het dorpsgebouw.
mensen kunnen dan spullen te koop aanbieden, het is een soort van tweede hands markt.
altijd wel leuk om even te kijken maar daar blijft het ook bij.
dan is er ook nog een soort puzzelrit die je per auto aflegt, ik heb er wel eens over zitten denken mee te doen maar dat was dit jaar geen optie, me been is nog niet helemaal genezen dus moet ik wel even nog wat rust houden.
en dat is dan eigenlijk zo een beetje wat hier te doen is, niet veel bijzonders maar er is wat om te doen als je zou willen.
op de andere dorpen in de omgeving was ook genoeg te doen, ik ben er niet gaan kijken, het weer was te slecht en zin om opstap te gaan hadden we niet.
nou, lekker op de bank met me boek is voor mij net zo goed een mooie manier om koningsdag te vieren.
de zo gezegde koningsnacht, waar dan gefeest wordt met drank en muziek was afgelopen weekend al, maar daar ga ik nooit naar toe, heb zo me persoonlijke reden waarom ik dat niet doe.
wij hier in huis sluiten altijd af met iets lekkers voor bij de koffie, dit jaar geen oranje tompouce maar een oranjebol, ook lekker.




tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...