zaterdag 26 maart 2016

cola: troep of niet?

cola is een van de meest gedronken drankjes op de wereld.
en dat het een drankje is waar ik me twijfels bij heb heb ik jullie al eens laten zien ( ik zal de link onder in zetten voor wie het heeft gemist)
maar blijkbaar is dit spul voor nog meer dingen te gebruiken waar door ik me nog meer afvraag: wat giet ik soms naar binnen?

1. cola om je wc te reinigingen.
giet cola in je wc-pot en laat het een uurtje zo staan, ga er met de borstel door heen en je pot is weer blinkend schoon.
2. cola tegen mieren
hier is het in de zomer een ramp met al die mieren maar blijkbaar helpt het al je die mierenhopen vol giet cola. het citroenzuur wat in cola zit schijnen die beestjes niet zo fijn te vinden.
3. cola als bleekmiddel
valt de kleur toch tegen die je hebt gebruikt om je haar te verven? gebruik dan cola om je haar kleur te bleken. ook kan je cola gebruiken om kauwgom uit je haar te krijgen, door voorzichtig met cola op de kauwgom te deppen komt het los en hoef je niet bang te zijn die lange lokken af te moeten knippen.
4. cola tegen roest
leg iets wat verroest is maar in de cola en laat dit een tijdje zo staan, de roest zal los komen en je spullen zien er weer prima uit. als je sieraden zwart zijn uitgeslagen dan kun je deze ook in cola leggen.
ik doe vaak een stukje aluminiumfolie in een kopje vouwen, dan cola en me ringen er in en na een tijdje kun je zo met een borsteltje de zwarte aanslag er af vegen.
5. cola als afwasmiddel
ik zelf zie dit nou niet zo zitten maar de werking is het zelfde als met de wc-pot. door dat de chemicaliƫn
laten de resten los en word je bordje weer mooi schoon. ik weet wel dat als je pan aangebrand is je er cola in kan gieten zo dat de aanslag los komt, daarna gewoon goed afwassen.
6. cola als anti vriesmiddel
in de winter is het altijd weer een ellende als je ruiten moet krabbelen. we kopen wel van die anti vriesmiddelen maar schijnbaar kan je net zo goed cola er over gieten, dan komt het ijs ook los en veeg je het er zo van af. lijkt me alleen wat plakkerig op de ruit?
7. cola als compost
giet cola in je tuin en je bloemen en planten groeien als de beste. de cola zou de groei van het micro organisme bevorderen.
8. cola voor je haar
net als bier kan je cola gebruiken voor je haar, was je haar met cola waar de prik van af is, spoel je haar daarna wel goed uit. het schijnt dat je haar als het gaat drogen dan krullen gaat krijgen.
9. cola om bloedvlekken te verwijderen
wondje en er valt bloed op je broek. maakt dit schoon met cola en daarna in de wasmachine, bloedvlek is er uit. naar verluid zouden criminelen dit ook door hebben en gebruiken ze de cola om sporen bloed uit te wissen.
10. cola voor een vintage look
wil je een foto of stuk papier er oud uit laten zien dep dan met een spons vochtig van de cola over je papier of foto, op laten drogen en het ziet er op eens antiek uit.

naar verluid zou het echt moeten werken.
ik weet dat de roest door cola verdwijnt en me sieraden schoon waren, deze gebruik ik namelijk zelf ook.
de rest is voor mij een vraagteken, nooit geprobeerd maar wel vaak gehoord als tip dat het zou werken.
geeft je toch wel de vraag of cola nou lekker is om te drinken en handig met sommige dingen of gewoon troep? als het inderdaad zo goed reinigt dan zijn we lekker schoon van binnen door de cola!
ik heb hier nog even de link van het blog waar ik het proefje deed met cola en melk.

http://scoozie-mouse.blogspot.nl/2015/11/cola-proefje.html


tot het volgende blog ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...