zondag 1 november 2015

cola&melk proefje

zo als beloofd hier het blog over de proef met de cola en de melk. geen lap met tekst maar in een filmpje verwerkt. melk is een mengsel van verschillende stoffen en bestaat uit water met daarin onder andere vetten en eiwitten. cola bestaat uit water met daarin onder andere suiker, koolzuur, forsforzuur en kleurstof. als de melk en de cola worden gemengd, dan reageren de eiwitten uit de melk en het fosforzuur uit de cola met elkaar. bij deze chemische reactie klonteren ze samen en vormen ze vlokken die door de vloeistof zweven. het samenklonteren van melk en een zure stof noem je stremmen. de vlokken zinken heel langzaam naar de bodem, omdat ze een klein beetje zwaarder zijn dan water. het ziet er nog al vies uit als je na een paar uur dit proefjes hebt gedaan. en dan te bedenken dat er miljoenen mensen op de aarde dit spul drinken, ja ook ik drink wel eens cola maar vraag me toch af of ik het nog wel wil drinken? vraag me af of dit ook zo gaat als ik het met sinas zou doen? misschien ook eens een keer proberen. wat denken jullie? tot het volgende blog ......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

How’s life? #14

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie een update heb gegeven over hoe het met ons gaat, dus hierbij onze update. Het is alweer 4 ma...