zaterdag 7 juni 2014

Pinksteren 2014

het pinksterweekend staat voor de deur...voor de meeste betekend dit: extra lang weekend. eerlijk is eerlijk zo denk ik ook,maar wat houdt het dan eigenlijk in? tot me beschaming moet ik eerlijk bekennen dat ik het echt even niet wist. kom! ik ga zondags niet naar de kerk maar heb van huis uit wel de norm en waarde van het christendom mee gekregen. maar dat wil niet zeggen dat ik ook letterlijk weet wat alles inhoud wat we aan feestdagen hebben. wat pinksteren nou inhoud heb ik even opgezocht. goed..pinksteren is afgeleid van het Griekse woord pentekostè,wat vijftig betekent. het is altijd 10 dagen na Hemelvaart en de 50ste dag na paasdag. we herdenken de neerdaling van de Heilige Geest over de apostelen en het ontstaan van de christelijke kerk. tijdens hemelvaart ging Jezus voorgoed naar de hemel,aan de zijde van god. eerste pinksterdag zaten de gelovigen in een huis. opeens hoorden ze een stormgeluid en zagen ze vlammen boven hun hoofden verspreidden. op dat moment wisten ze dat god hun de Heilige Geest had geschonken. de volgelingen konde in allerlei vreemde talen praten en vertelden ze iedereen over gods grote daden. 3000 mensen werden overtuigd en sloten zich diezelfde dag nog aan bij de kerk,wat wordt gezien als het ontstaan van de kerk.
waarom dan een tweede pinksterdag? een uitgebreid feest volgde op de geboorte van de kerk en die bleef maar doorgaan. in de 15de eeuw vierden ze zelfs een 3de pinksterdag maar tegenwoordig houden we het op twee dagen. pinksteren zijn voorlopig de laatste christelijk feestdagen van het jaar. de laatste christelijke feestdagen van een jaar zijn de kerstdagen. nou..rest mijn alleen nog om iedereen een fijne pinksterweekend te wensen. tot het volgende blog....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...