dinsdag 3 juni 2014

muggen

als er een diersoort is waar ik echt een hekel aan heb en bijna met uitsterven zou verwensen is het de mug! rot beesten! op een of andere manier ben ik altijd wel de klos met die krengen. deze ochtend werd ik wakker met een raar gevoel op me gezicht. bij het aan zicht in de spiegel was het duidelijk. aan de rechter kant van me neus en een deel van me oog zit een rode zwelling. blijkbaar vond die mug het weer eens nodig om me te steken. vorig jaar had ik ook al zo iets,toen echt boven op me ooglid waar door het leek als of iemand me een klap op me oog had gegeven. gelukkig heb ik nog van die zalf die ik toen van de dokter had gekregen. dus maar weer even een paar dagen smeren.
te bedenken dat er zo een 25 soorten muggen alleen in nederland al maakt je niet vrolijk. Ze leven in het donker en kunnen elkaar moeilijk vinden, muggen gebruiken daarom geluid om elkaar te kunnen vinden in het donker. Alleen de vrouwtjes maken zoemgeluiden. de langpootmug is de bekendste,alleen de vrouwtjes steken tijdens de aanmaak van de eitjes. en het levert ons mensen dan een jeukende,rode beult op. als de mug geen aandrang heeft om gezinsuitbreiding te willen leven ze op nectar. bijtende muggen kunnen ook veel schade aanrichten vanwege ziekten die ze kunnen verspreiden, zoals de beruchte west-nijlziekte. in tropische gebieden verspreiden muggen op grote schaal vaak dodelijke ziekten (onder andere malaria),waaraan jaarlijks miljoenen mensen sterven. op dieren kunnen muggen verschillende ziektes overbrengen.vogel- en veehouders kunnen hierdoor enorm schade lijden. muggen kunnen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor grote uitbraken van veeziekten, zoals blauwtong. gezellig beestje! het zijn nog taaie beestjes ook,een regendruppel die een mug in volle vlucht raakt is als een botsing tussen een mens en een bus, behalve dat de mug het overleeft.kou daar kunnen muggen niet tegen. gelukkig dat de schoenzool of vliegenmepper wel effect heeft. jammer dat je door dat ze bloed zuigen(vampiertjes)rode vlekken achter laten op het plafond of muur. tot het volgende blog.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...