donderdag 16 februari 2012

en dan heb je een kunstgebit!

eindelijk! het is achter de rug!
euh..ja wat bedoel ik nou!
in september 2011 ben ik begonnen met het laten trekken van me boventanden en kiezen.
het heeft erg veel tegen gezetten,na ieder keer dat er wat was getrokken kreeg ik daarna te maken met infectie en onstekkingen.
de oorzaak is simpel,ik heb al vanaf dat ik een jaar of 15/16 was problemen met me gebit. kiezen en tanden brakken gewoon af.
bij een foto die gemaakt was bij de tandarts was ook goed te zien hoe in me bovenkaak een heel zwarte rand was te zien van de onstekking die al de ellende veroorzaakte.
door dat er kiezen werden getrokken had de onstekking kans om de vervliegen zo als ze dat dan noemen.
nou..vervliegen prima maar het had met wel iets minder pijn en medicijnen er voor gemogen.

maar goed..gisteren(woensdag) was het dan zover.
me laatste ronde,de voortanden(wat er nog van over was dan) gingen er uit en ik zou me kunstgebit krijgen.
na eerst 12 prikjes te hebben gehad om te verdoven ging ze aan de slag..de eerst 5 tanden waren er zo uit maar die ene werkte niet echt mee,dus die is nog wat bewerkt en toen ja..d'r uit.
tandloos lag ik daar te bloeden,na dat de boel gehecht is mocht ik eerst even bij komen van alles.
dat had ik ook wel nodig,vanaf dat ik weg was gegaan van huis liep ik lettelijk te shacken van de zenuwen die ik echt niet onder controle leek te krijgen.
de spanningen van alles zei de tandarts.
na zo veel meegemaakte te hebben en weten dat dit het laatste is komen je spanningen ook los.

oke na een minuutje of 10 gingen ze dan het kunstgebit er in plaatsen.
over de wonden heen,dit omdat het gebit ook als bescherming moet dienen voor de wonden om infectie te voorkomen.
me eerste reactie....braakneigingen!
het is zo wennen met dat ding in je mond,voor je gevoel lijkt je mond nu ook grote,niet dat dat zo is,het is het gevoel.
de braakneigingen bleven en het kon niet missen,daar ging ik en hup...gebit schoot eruit.
er zat ook nog een verbandje over me wond daarom sloot het gebit ook niet goed aan.
dus weg met dat verband en zo er in. voelde al iets beter.

ik mocht het de eerste 24 uur niet uit doen maar toch heb ik om de zoveel tijd even het gebit uit gehad om het de spoelen van wondvocht en bloed.
kan ook echt geen kwaad.
eten is een ramp,brood zonder korst en met smeerkaas,je wilt wel kauwen maar het lukt dus niet echt.
het is alsof je opnieuw moet leren eten,heel bizar.
drinken met een rietje,apart zicht,koffie drinken met en rietje.
slapen is verrassend goed gegaan,wat ik niet had verwacht.
maar ben wel van plan om me gebit s'nacht uit te doen,lijkt me voor de wondgenezing ook beter.
het is nog steeds wennen,vreemd gevoel in je mond,slissen met praten en na de braakneigingen hebben we nu last van slijm.
niks om je zorgen over te maken hoort bij het gewenningsproces.

na alles wat ik op de jaren aan problemen heb gehad hoop ik dat dat nu een afgesloten boek mag worden en dat ik er nu weer volop van kan gaan genieten,met een glimlach.
me dochter vindt het nog maar vreemd,om niet te zeggen dat ze liever heeft dat ik het gebit uit doe. ja,ik snap het wel,zij en andere zullen er ook aan moeten wennen.

tot het volgende blog....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...